Tuesday, September 29, 2009

FAKTA ATAU AUTA...

Salam...


1 - Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna YoshidaKogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2 - Bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3 - Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4 - Kebanyakan lipstick yang dipakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5 - Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6 - Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7 - Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

8 - Nama sebenar rama-rama (butterfly)ialah'flutterby' ..

9 - Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh. Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.

10 - Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang-kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.

11 - Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan mendapat jawapan 12345678987654321.

12 - Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13 - Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14 - Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15 - Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16 - Jika dikangkangkan kaki dan baring secara terlentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17 - Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18 - Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19 - Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20 - Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21 - Mengikut statistik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22 - Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23 - Terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk - penduduknya.

24 - Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepaskan anda serta merta.

25 - Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26 - Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa (10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)

27 - 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta-fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita.




Share/Bookmark

14 comments:

Tirana said...

Ada jugak fakta-fakta di atas tu yang betul, ada yang nampak macam tak berapa nak betul..hehehe.. Apa pun terimakasih kerana berkongsi.

azzaliena suziantie feisal said...

huahua..best best...
senyum kambing sorang2 bace..haahhaa
nice info sis :)

Abd Razak said...

Betul kata kak tirana tu, tapi yang pasti no.2 tu memang fakta

kakcikseroja said...

Terimakasih Zai untuk perkongsian ini :)

relevan said...

Salam Zai..
Ini betul2 fakta zai..
Fakta yang berasas dengan segala auta..tp ..ada nampak yg se olah2 logik..hehe..fikir lah sendiri..

Werdah said...

Salam Zai,

Kak sokong pendapat Tirana di atas tu, tapi di mana kita nak cari fakta yg betul2 tepat kan? nak kaji sendiri susahlah agaknya.. macam kismis dijatuhkan dalam champagne segar.. ish taknak lah g beli benda tu.. anyway suka baca blog Zai kak dah go through banyak juga N3 yg lepas2.. tapi belum langsai lagi.. insyaAllah nak go thru lg..

endiem said...

Salam zai..
yang dah pasti betul tu no. 27

Cik Skaf said...

salam k.zai,
fakta2/auta ni ada sy baca di mastika. Senyum juga.
Suka baca benda2 mcm nie kan, ilmu baru.

No.4 - patutlah bila org pakai lipstick, nmpak b'kilat2 je bibir :)

No.10 - ssh nak elak, dah mmg berus gg duknya dlm bilik air..

No 22 - maka lbh baik lah tidur daripada tgk tv..

paatz said...

ngeee..fakta betul eh ni..hehe

pn-iena said...

hehehe sokong tajuk entry ni 100% fakta atau auta..

Nama muhammad ni tak terkata ramainya yg letak di awal pangkal nama.. ada juga menggunakan mohd saja...

hai said...

hehehe..patut la ada rasa cam lawak je...betul ke lipstik guna sisik ikan,bukan guna bunga warna merah yang jadi pokok hiasan tepi jalan tu??x kisah le...saya tak pakai pon!!

Atikah said...

Salam kak zai...

wah... banyak tak tahu rupenya... ada juga yang rasa cam tak lojik... tp, kdang2 yang tak lojik tu betul sebenarnya...

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam...hehehe nak tak nak kena baca sampai abis.....sebab nak tau semuanya....

LotsOfLove-Pearls said...

Suka yang ni:

"Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain."

Yang no 1 tu buat nak malu lak nak nengok zip seluar..
Kahkah..

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA