Thursday, September 17, 2009

RUMAH PENINGGALAN NABI MUHAMMAD SAW

Salam..

Entri kali ini saya ingin berkongsi dengan rakan2 pembaca berkenaan beberapa gambar-gambar Rumah Nabi Saw dan isteri tercintanya, Sayyidatina Khadijah as, yang merupakan peninggalan bersejarah, yang sepatutnya dipelihara sejarahnya dan dijaga dengan baik. Walaubagaimanapiun tinggalan sejarah tersebut telah dimusnahkan oleh mereka-mereka yang tidak berperikemanusiaan. Peninggalan-peninggalan seperti ini merupakan kisah penting yang boleh menjadi pelajaran yang baik bagi orang-orang terkemudian.

rumah-nabi-sayyidah-khadijah-tempat-mereka-berdua-tinggal-selama-25-tahun-pun-dibongkar.jpg

Ini adalah foto Rumah Nabi Saw dan Sayyidatina Khadijah as, tempat mereka berdua tinggal selama 28 tahun. Walaubagaimanapun tempat bersejarah ini telah dimusnahkan oleh kaum Wahabi-Salafy yang kejam dengan niat untuk menghapuskan bukti-bukti sejarah islam.

reruntuhan-rumah-khadijah_o.jpg

Di atas adalah gambar sisa runtuhan rumah Nabi Saw & Sayyidatina Khadijah as yang dilihat dengan jarak dekat.

pintu-masuk-kmr-rasul-di-rmh-khadijah_o.jpg

Gambar di atas ini adalah kesan runtuhan pintu masuk ke kamar Rasul Saw di rumah Sayyidatina Khadijah as.

kamara-nabi-sayyidah-khadijah.jpg

Gambar di atas adalah sisa runtuhan kamar Rasul Saw dan Sayyidatina Khadijah as.

tempat-ketika-sayyidah-fathimah-zahra-dilahrirkan_o.jpg

Di atas ini adalah gambar runtuhan tempat Sayyidatina Fatimah as, putri kesayangan Rasulullah Saw dilahirkan.

mihrab-tempat-rasulullah-biasa-shalat-di-rmh-khadijah_o.jpg

Di atas ini adalah gambar runtuhan mihrab tempat Rasulullah saw biasa melakukan solat.

kuburan-sayyidah-khadijah-al-kubra-putranya-qasim-di-pojok_o.jpg

gambar di atas ini adalah makam Sayyidatina Khadijah as (yang besar) dan putranya, Qasim (yang kecil) di sudut.

Catatan :

Sebahagian besar gambar2 tersebut diperolehi dari kitab : Ummul Mu’minin, Khadijah binti Khuwaylid, Sayyidah Fie Qalby al-Mushtafa karya DR. Muhammad Abduh Yamani yang telah diterjemahkan oleh penerbit Pustaka IIMaN dengan judul : Khadijah Drama Cinta Abadi sang Nabi. Penulis adalah mantan Menteri Penerangan Kerajaan Arab Saudi.






Share/Bookmark

12 comments:

Webmaster@Echam said...

Ada jugak yang jenis kaki musnahkan bukti sejarah. Memang CELAKA!!!!

Werdah said...

Salam Zai,

terima kasih krn postkan N3 ni.. dapat juga tengok kesan sejarah.. bagi yg berpeluang pergi ziarah tempat2 begini dpt lagi meningkatkan keimanan..

sedih kan ada org2 yang melampaui batas..

yg tak tahu membezakan mana yg baik dan buruk

Alimaz-Kembara Terasing said...

subhanallah....allah tetap memelihara kekasihnya....

relevan said...

Salam Zai..

Selawat keatas nabi SAW junjungan kita..

hai said...
This comment has been removed by the author.
s@yangh@sni said...

SAYANGNYER..
KERAJAAN SANA TAK AMBIL BERAT KER..

SALAM AIDILFITRI BUAT AKAK SEKELUARGA

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Kak..
First time nengok pict2 ni time mengikuti ESQ Training Mei lalu.

Salam Aidilfitri daripada LOL kepada Kak dan Keluarga.

zawal said...

salam kak..
terima kasih paparkan n3 ni,amat berguna..dan bila pc saya dah ok saya minta izin copy ye..bukan apa kak,biar anak2 tahu sejarah Nabi..

Cik Skaf said...

salam kak zai,
terima kasih paparkan gambar2 di atas, alhamdulillah dapat juga sy melihat bekas tapak rumah Rasulullah, walau belum kesempatan lagi berziarah ke sana.

Akak, kesempatan ini juga saya nak mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Ampun Maaf Zahir dan Batin, andai ada terkasar bahasa, tersilap bicara.

maiyah said...

salam.. biar berapa byk peninggalan yg di musnahkan tapi sunnah Nabi dah terpahat dlm hati umat Islam.. sesungguhnya tiada yg kekal dlm dunia ini kecuali amalan :)

kk said...

Ya, Allah. Alhamdulillah, ada juga orang tergerak hati untuk menjaga semula hasil peninggalan Rasulullah S.A.W. Nabi kesayangan kita semua.Alhamdulillah.

anaklaut said...

salam...kak zai,

subahanallah..sangat menariknya entri ini..moga allah memberi ganjaran pahla pada kak zai kerana berkongsi info ini..

tq singgah anaklaut..

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA