Tuesday, September 8, 2009

JAWAPAN BUAT PENDEKAR CHIMERA..

Anda Romantik..

Aduhai..dah lama dok simpan benda nie..TAG dari Chime dari Blog KAMAR PENUH CERITA..Sebenarnya semangat untuk berblog ni agak pudar bila masuk bulan Ramadhan, jadi lebih teruja rasanya untuk masuk ke dapur dan memasak dari menjawab TAG..tapi terasa kesian plak rasa macam dah mengecewakan orang lain... jadi dengan penuh rasa kasih sayang kat adikku yang hensem dan tembam..Chime, terimalah jawapan akak yang sensasi ni k....

Ok, dgn tidak melengahkan masa, jomlah kita tgk apa yg si adik Chime ni nak...

Soalannya adalah seperti berikut...

- Anda adalah?

Seorang wanita..la..mestilah kan..takkanlah lelaki plakkan..seorang isteri dan ibu kepada 5 orang cahayamata yang sedang membesar dan seorang wanita yang berkerjaya sebagai KULI jer..hehehe.. oklah jawapan gitu kan.

- Pendapat anda tentang

a. Handphone...
Benda yg memudahkan kerja dan dah jadi satu benda keperluan yang sangat mustahak..Kalau tertinggal kat umah ke atau tertinggal kat mana-mana mau susah hati macam orang hilang anak..sbb asyik dok ingat kat HP tu jer..manatau kan kot2 ada sesapa yang nak berkenalan ke..hehehe

b. Camera Digital...
Benda yang sentiasa ada kat umah, jarang pakai sbb mmg akak nie mmg seorang yang tak berapa gemar bergambar..maklumla kan lawa sangat (hehehe..yang ni sebenarnya jawapan dia terbalik tu) jadi kalau ada majlis keramaian atau majlis apa-apa jer atau g jalan kat mana2 jer baru amik sekeping dua..tu pun kalau ada orang yg tolong snapkan...malas sihh...

c. Buku/majalah...
Yang kerap dibeli adalah Mingguan Wanita, Buku-buku agama yang berkait rapat dengan kehidupan seharian sbg bahan rujukan tapi malangnya kadang2 jadi tension jugak sbb pastu jadi benda yang turut menyepahkan rumah sbb selalu kena koyak buat roket dengan anak2...faham2lah kan kalau ada 4 orang hero2 kat umah ni.

d. Hobi memancing..
Minat giler..suatu waktu dahulu masa tinggal kat bayan lepas, pulau pinang, umah akak dekat dengan laut kan..apalagi..pantang sabtu ahad pasti g berkelah ngan mancing kat tepi pantai ngan suami dan anak2..best sangat2...tapi sekarang dah jadi Hobi yang tinggal kenangan tetapi masih diminati cuma tidak berkesempatan utk melakukannya kerana terlalu sibuk dengan kerja dan aktiviti harian rumahtangga..

e. Modelling.
Hahaha...Modelling ????..tak pernah terfikir langsung..kelakarla soalan nie..Muka pun macam tempeyek basi.ada ker orang nak amik akak jadi Model nih...

- Kenderaan anda.
Akak ada Sebuah Kereta Wira Buruk jer, pastu 2 bijik Moto, satu Honda, satu Jaguh....

-Hobi anda...
Isk...ni soalan yang pening nak jawap ni sbb dah banyak hobi2 favourite terpaksa dibekukan buat sementara...kalau dululah kan akak suka jalan2, melancong, window shopping dan suka juga membaca tapi Chime cakap hobi dia suka bawak moto laju-laju tapi bagi akak bawak keta laju-laju tu plak bukan hobi sebenarnya tapi mengejar masa sebenarnya. Suka jugak membaca, menulis, mengira (maksudnya mengira wang ringgit) macam chime ler hehehe..

-Aktiviti sampingan anda...
Aktiviti sampingan tu maksudnya melayari internetlah ..kalau ada kesempatan mmg akak tak pernah lepaskan peluang nie... kadang2 sambil memasak kat dapur tu pun boleh jadi keje...Aktiviti lain tu adalah buat bisnes sikit2..

-Aktiviti utama anda..
Bekerja dan balik umah mengemas, memasak, melayan anak2 dan suami...itulah kerja rutin seorang isteri yang solehah...wakakaa..kononnya lah tu...

-Anda seorang pemarah...
Siapala yang boleh berjiwa pemaaf selalu ye tak...akak ni manusia biasa..perasaan itu wajib ada nyer...so yang selalu buat akak marah adalah apabila membaca isu-isu mengenai agama yang dipersoalkan dan cuba dihuraikan oleh orang yang fasik dan cuba plak menentang hukum Allah dengan meringankannya dengan hukum dunia ciptaan manusia....kesannya tengoklah negara kita dah porak peranda penuh dengan isu sosial yang tak berpenghujung...(Cewah...macamlah akak ni terror sangat bab2 hukum ni kan..apapun kalau kita tidak berpegang dijalanNYA dan ambil mudah hukum Tuhan..balasannya dan kesannya bukan utk seorang tapi seluruh umat..jadi kalau kita tak beringat2..tak mustahil bermacam2 bala akan menimpa Malaysia nanti) Betul tak ????
Sekiranya anda sorang wanita (soalan ni untuk peserta lelaki)/Sekiranya anda lelaki (untuk peserta wanita)
Sekiranya saya LELAKI - WANITA pertama yang kan buat saya jatuh cinta ialah ...IBU SAYA...sebab dia perfect...penuh ciri kewanitaan dan bersemangat besi berani, besi waja dan besi proton. Yang penting beliau adalah seorang usahawan yang berjaya, kalau tak takderlah 3 orang anaknya jadi pekerjanya kan... tapi mak saya mmg best..superwoman yang sangat hebat...hehehe... kalau tak caye tanya anak2 dan menantu..

Anda Romantik..
Soalan ni kena tanya suami sebenarnya...sbb akak tak pandai nak ulas..takut nanti orang kata perasan plak..tapi namapun wanita mestilah perasaan kasih sayang tu penuh dijiwa kan ??? Tak percaya..tak percaya sudaaaaaahhhhhhhhhhhhh !!!!!
Anda Punya gambar yang anda anggap romantik... masukkan di sini dan jelaskan kenapa??
Alamak...sori k...akak mmg tak suka bergambar, macam akak jelaskan kat atas bahawa akak ni tersangatlah lawa sampai akak tak sanggup nak tengok muka sendiri..jadi tang gambar2 ni tak berapa minat sangat ni... so nak skip soalan ni ..

Lapar?
Sekarang ni tak lapar..sbb bulan puasa, lagipun akak dah stat berpuasa semenjak bulan rejab lagi so...tak terasa apa2 dah..tapi ada ke sesape yang nak belanja makan, buka puasa ke...ok juga tu..hehehe

Mengantuk?
Jarang mengantuk kecuali time tak cukup tido jer..

Gembira?
Perasaan yang sentiasa hadir setiap hari kecuali ada berita yang tak mengembirakan..

Sedih?
Mmg tahun ni banyak peristiwa sedih berlaku, kena tipu dek orang hangus duit akak hampir 50k, pastu dengan kehilangan beberapa saudara dan rakan yang mati mengejut...

Lepas ni nak kemana ??
Nak kemana lak....balik umah ler..belambak keje kat umah nak kena siapkan..nak memasak utk berbuka lagi plak tu...bulan puasa ni mmg akak jarang beli kat luar sbb anak2 ramai, lebih afdal memasak rasanya..makan pun puas.. (Eleh..macamla pandai masak sangat..walhal menu..asyik menu yang sama jer memanjang....).

Sebarkan kepada 6 orang mangsa berikutnya...
Alahai nak suruh sebarkan yer...rasa2nya kesian bebeno kat orang yang nak kena tag ni..so akak rasa tak nak TAG sape2lah...tapikan kalaulah ada yang sudi dan berkesempatan nak membalasnya..boleh juga...tapi akak tak nak namakan sbb ramai sangat dlm list..tapi kalau tak nak ambil pun tak per ..no hal...akak faham tak ramai yang free kan..
Hah... dah abis pun kan?? Alhamdulillah.., lega rasanya macam kena pikul kayu kat atas bahu ni..

Kepada Chime, harap puas hati. dah kenal akak ???....

Share/Bookmark

22 comments:

kakcikseroja said...

Rajin juga Zai jawab tag ye??

tapi.. kakcik tak serajin Zai..hehehe...

imanshah said...

huhu HP pada saya dah jadi liabiti..apa taknya asyik hilang je HPku,,

Webmaster@Echam said...

Fuhhhhh Lega.... kalau tak nahas nak kena jawab.. hehhehe..

Kak Zai suka mancing ka??? Emmm.. kawan saya kat Metro Parking Penang dok heboh ajak saya datang sana mancing. Tapi takde masa lagi nak p sana....

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Kak..
tahniah kerana menjawab tag ini.
Banyak nya soalan tag..

berapa minit amik masa nak jwb?
hehe..

Rindu Kak..

Werdah said...

Salam Zai,

"Handphone...
Benda yg memudahkan kerja dan dah jadi satu benda keperluan yang sangat mustahak..Kalau tertinggal kat umah ke atau tertinggal kat mana-mana mau susah hati macam orang hilang anak..sbb asyik dok ingat kat HP tu jer..manatau kan kot2 ada sesapa yang nak berkenalan ke..hehehe"

Alhamdulillah kita dpt guna hp sbg alat utk capai tujuan.. kdg2 hp ni jadi fitnah kpd kita.. pernah satu masa tu beratus2 sms kak kena layan dalam satu hari sampai takleh wat keja lain.. sampai fening.. lalu berhenti layan.. semoga Allah mengampunkan dosa2 kak.

relevan said...

Salam Zai..

dapat tag layan jer..lain lah jika dapat income tax..

relevan said...

Salam Zai..

dapat tag layan jer..lain lah jika dapat income tax..

insan marhaen said...

Terus terang bagitau, aku tak romantik. Sebab itu ibu_suri selalu merajuk sebab aku tak pandai pujuk.

Tak romantik tak pa. asalkan setia dan ikhlas....

a kl citizen said...

assalammualaikum

50k kena tipu...?
adoi!
saya kena lebih kurang 13k pun dah rasa macam nak buat jihad kat orang tu...
banyaknya zai...

maiyah said...

salam.. ekekeke.. tag lagi.. jgn tak jwb :D

ummi humaira said...

hebat Zai , tak pengsan ke lesap 50k , banyak tu , ummi banyak tu pun tak merasa , dah duk kt umah mana ada rm kan .

zai said...

salam kak cik..

tak rajin sebenarnya..terlalu banyak dah kena tag sblm ni tapi byk tak jawap jadi tiba2 rasa bersalah plak...harap2 semua memahami..

zai said...

salam imanshah..

Mmg zaman skrg HP kena jadi liabiliti..penting sangat utk masa2 emergency kan..tak der mmg problem..maunya kete rosak tengah jalan kat tgh malam ke..pastu tak der orang lalu plak..bahaya tu kan..

zai said...

Salam Echam..

Hobi memancing tu sebenarnya hasil didikan suami..dulu dia suka sangat g memancing..pastu akak saja ikut2la tau2..terminatlah plak..ada thrill la bila umpan joran kena rentap dgn ikan...

zai said...

Hi Sweet..LoL..,

berapa minit jawap..lama tau akak simpan benda ni lebih dari 1 minggu...so 1 minggu la kutip sikit-sikit jawapannya..hehehe

I miss U too..

zai said...

Salam Kak Werdah..

Satu waktu dulu mmg zai suka juga layan SMS ni tapi skang dah kurang...banyak tak der faedahnya..buang duit adala..banyak bahaya dan fitnah SMS ni kan ? kalau tak dikawal boleh menjadi fitnah dalam rumahtangga juga...

zai said...

Salam Relevan...

Dah terlayan rasanya TAG-TAG ni banyak sangat.terasa macam artis la plak penat nak menjawapnya hehehe..incometax ??? rasa2nya tak der hutang kot..

zai said...

Salam Insan Marhaen..

Anda romantik sebenarnya walaupun tiada ucapan dari mulut tapi membaca blog sdr saya tau anda srg suami yang bertanggungjawap..bukan senang nak handle isteri yang bermasalah mcm tu...saya ttp salute kat saudara..

zai said...

Salam Teacher...

50k ??? hukhukhuk...rasa nak nangis pun ada...itulah kenyataannya buat bisnes dengan penipu alam cyber..orang melayu islam yang mengaku beragama plak tu...dah amik duit..buat2 bodo jer tak per..Allah itu Maha Kaya Rezeki bukan kat tangan manusia tapi kat tangan Allah...Ralat tetap Ralat tapi skang dah tak rasa apa2 dah sbb Allah banyak menggantikan kehilangan itu dengan sesuatu yang lebih baik...Ketenangan Jiwa dan fikiran...Alhamdulillah..

zai said...

Salam Maiyah...

Hmm...layan jer lah kan...hehehe

zai said...

Salam Ummi Humaira...

Dulu masa baru2 terkena tu rasa nak pengsan gak..tapi skang dah ok dah recover dari rasa kesedihan tu sbb zai tahu Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui..

Tak lama slps tu zai dapat melihat Allah memberi pembalasan yang seadilnya kpd orang menganiaya zai tu dgn menjadikan hidup orang itu tak berkat..dia sendiri ditimpa malang tak berhenti2 macam2 berlaku kat dia slps tu..Allah dah bayar CASH utk dia..

Skrg fikiran dah tenang..dah tak terasa apa2 lagi dah kerana Allah telah menggantikannya dengan sesuatu lebih baik sbb itu konsep redha dan bersabar dengan ujianNYA sangat penting dan ia menambahkan keyakinan terhadap KEBESARAN ALLAH..

chimera said...

uih.. dah jawab ke??? tak perasan pulak.. heheheh...

perenggan atas tu, ayat 'adikku yang hensem' tu memang buat kemabang banggalah... tapi yang 'tembam' tu... hahaha, tak berapa nak bekenan.. tapi redho jelah kan. dah memang stat nak tembam...

Nampkanya kita memang ada sikit persamaan lah... terutama tang bawak motor/kereta tu... tak reti bawak slow.. heheheh... memang kenderaan kita berdua jenis yg senang rosak kalau bawak slow kannnnnn.. hahahah...

apa-apa pun terima kssih byk2 sebab sudi jugak buat walaupun katanya ada hutang tag yg tengah beratur panjang...

Tapi tak berapa kenal akak lagi lah... tak pe, nanti kalau ada tag lagi saya suruh akak buat lagi... heheheh

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA