Thursday, November 5, 2009

TERKESANKAH SELEPAS MELIHAT SEMUA INI ?

Bagiku tiada apa yang lebih indah selain dilahirkan sebagai islam, dibesarkan dengan pegangan agama islam dan juga mati sebagai seorang islam yang beriman..Sebenarnya untuk mendidik hati menjadi lebih pemaaf, lebih cintakan persaudaraan dan berusaha menjauhi permusuhan dengan oranglain dan sentiasa mengingati tentang kesusahan oranglain dan membantu setakat yang termampu dan sentiasa menjadi hamba yang bersyukur atas nikmat yang tidak terhingga yang diberikan oleh Allah secara percuma kepada kita...jadi...

kita harus sentiasa mendidik diri dengan mencari berita-berita dan gambar-gambar seperti dibawah ini untuk renungan dan bermuhasabah diri..kerana percayalah...langit tidak selalunya cerah...


1992 أمٌُ صومالية تدفن إبنها الذي مات جوعاً

SEORANG IBU MENGKEBUMIKAN ANAK KERANA LAPAR- SOMALIA-1992

ثيش كانغ دوك زعيم البوذيين في جنوب الفيتنام يحرق نفسه للتعبير عن سخطه عن اساليب التعذيب التي كانت تتخذها الحكومة أنذاك والغريب في الأمر أنّ ثيش كانغ دوك لم يصدر اي صوت ولم يتحرك حتى اثناء حريقه

SEORANG PEMIMPIN AGAMA BUDHA DI VIETNAM MEMBAKAR DIRINYA SEBAGAI USAHA MENGELAKAN HUKUMAN YANG DIKENAKAN OLEH KERAJAAN VIETNAM- Semasa api membakar tubuhnya pemimpin agama budah tersebut tidak menjerit dan tidak bergerak walaupun sedikit.

/
1962جندي أصيب من طرف قناص , متعلقا بقس في لحظاته الاخيرة

tentera yang terkena tembakan sempat bergayut pada paderi.1962.

1965 أمٌ واولادها يحاولون عبور النهر في جنوب الفيتنام هروبا من القصف الامريكي

Kanak-kanak bersama ibu menyeberangi sungai mengelak daripada ditangkap tentera amerika.

1966 دبابة امريكية تجر جندي فيتنامي جنوب الفيتنام

Cara tentera amerika menyeksa tentera vietnam.

1 فبراير 1968 نجاين نكوك لاون رئيس أركان شرطةجنوب الفيتنام يطلق النار على شاب فيتنامي لشكه في انتمائه لجيش الفتنمة ( جيش تحرير الفيتنام)197هروب مدنيين بعد سقوط قذيفة بالخطأ على قرية مأهولة

1968 Ketua Tentera Vietnam Utara menembak remaja yang menyokong pertubuhan pembebasan negara vietnam.

1973لحظات قليلة قبل موت رئيس الشيلي المنتخب سلفادور ألندي خلال الإنقلاب

Saat terakhir pemimpin Chile sebelum kematiannya.

1975 إمرأة وبنت صغيرة يهوون عند انهيار شرفة أثناء محاولتهما الهروب من الحريق الذي شب في البناية

Kanak-kanak yang terjun menyelamatkan diri dari kebakaran.

1980يد صبي من اوغندا مشرف على الموت جوعاً ويد المشرف على الاغاثة

perbezaan antara tangan ketua bantuan kemanusiaan dan tangan kanak-kanak yang mati kerana kelaparan.

23 فبراير 1981 الكولونيل مولينا والشرطة الحربيةخلال اقتحامها واحتجازها مبنى البرلمان في اسبانيا. لم يتوقع المصور اللقطة و قام بإخفاء فيلم التصوير في حذاءه

Kolonel Maulini semasa membuka perasmian parlimen Sepanyol.

1982/ لاجئين فلسطينيين قتلوا في بيروت

Pelarian Palerin yang dibunuh di Beirut- 1982.

1994/ رجل عذب من طرف الجنود لمجرد الاشتباه بتحدثه مع ثوار التوتسي
و يا مكثر الاشتباهات و التعذيبات

Kesan seksaan daripada pihak tentera.

2003 عراقي يحاول تهدئة إبنه من الطغاة الامريكان

Tahanan Iraq cuba menenangkan anaknya.

أتمنىآ أن ينآل أعجـآبكمـ مآرآق لىآ
واذا مكرر عوآفىآ ^_^
..(( لكمـ كلـ الود أحبتىآ ))..

ARTIKEL DARI PERIBADIRASULULLAH.WORDPRESS.COM

Share/Bookmark

24 comments:

hai said...

bersyukurlah kita hidup dalam suasana aman dan boleh melakukan ibadah dengan tenang disamping insan2 yang tersayang!!

imanshah said...

Salam kak..sedihnya melihat tangan kanak2 itu..tak tergambar rasanya bagaimana kita di Malaysia terlebih makan

imanshah said...

Salam kak..sedihnya melihat tangan kanak2 itu..tak tergambar rasanya bagaimana kita di Malaysia terlebih makan

Daud Mili said...

Kalau satu hari kita diuji sebegini...agak2 siapa la yang bleh kekal survive disebabkan terbiasa dengan suasana 'terlalu mewah' kita sekarang nih...~

ummi adibah said...

menggigil tengok.
nyawa macam sampah.
langsung tada nilai.

ya Allah.

salam kakzai

ijoks2009 said...

Manusia ni bila baik,darjatnya lebih tinggi dari malaikat,tapi bila jahat,lebih kejam dari binatang.
Mereka mati tak cukup makan tapi rakyar kita mati krn bnyak makan(darah tinggi,kencing manis)Tu semua krn terlebih makan.

tinta kasturi said...

iinnalillah wa inna ilahi raji'un

abu muaz said...

jahatnya manusia....... kejamnya Amerika dari dulu sampai kini.

Werdah said...

Salam Zai,

Bagi yang berkuasa, yang sombong mereka rasakan spt dunia ini akan kekal selamanya.. bila rasa diri spt Tuhan samalah spt Firaun.. mereka dikuasai nafsu dan syaitan menguasai mereka.. bagi umat Islam yg beriman dan takwa serta bersabar mereka dikurniakan nikmat yg tak terhingga.. ingatlah bhw nikmat mereka yg beriman akan diberikan syurga penuh nikmat w/pun diuji dgn duri yg tertusuk ke kakinya..

Semuanya ini ujian dan fitnah.. siapa yg dpt melaluinya dgn tidak berkeluh kesah insyaAllah ganjarannya besar..

Entahlah Zai.. kak pun kdg2 dgn dugaan yg kecil begini pun mcm tak bersabar.. mudah2an dgn melihat penderitaan org lain yg lebih dp penderitaan kita, kita dpt gilapkan hati yg kotor ini.. insyaAllah.

kakcikseroja said...

Subhanallah!

Abd Razak said...

Salam kak zao...

Jika kebaikan dilakukan semasa di dunia pasti Allah akan balas dgn kebaikan kelak dan begitulah disebaliknya.

endiem said...

Salam..
Subhanallah

relevan said...

Salam Zai..
Andai dapat ku undur waktu..
Kertamadunan manusia sejagat telah sekian lama terhakis..

syahbandar87 said...

sedikit terbit semangat jihad di hati ini bila melihat gmbr2 ini
:)

MaizaC'Joe said...

Salam

takut tengok semua tue.. bersyukur negara kita masih aman lagi.. semoga sentiasa dalam lindunganNya...

-maiza-

maiyah said...

rasa diri amat kerdil dgn berbagai kuasa besar yg bleh memusnahkan dan sesungguhnya ada kuasa yg maha agung yg akan mengadili suma itu :)

nahmy said...

terkesankah?? sudah tentunya. adakah utk sementara? harap2 tidak...biarlah utk selamanya. semoga Dia sentiasa melindungi kita semua..

ASYIQ said...

Memang terkesan....sewajibnya kita sentiasa menjadi hambaNya yg bersyukur.

uminas said...

Salam Zai..
Kerana itulah dunia memerlukan kepada Islam. Hanya bila Islam di atas,keimanan dipegang kukuh..kezaliman akan lenyap.

abu muaz said...

Salam . Saya nak pinjam gambar ibu menyeberangi sungai dengan anaknya.Minta izin ya puan.

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Kak,
Hanya mampu melihat dan berfikir..
Sedih..

*Thanks support adik ya.
Appreciate it.
Happy weekend Kak.

Webmaster@Echam said...

Astaghfirullah Hal Azim.... Ya Allah, selamatkanlah negara kami dari segala wabak, persengketaan, kemarau yang panjang dan jadilah negara kami makmur dan berkat.... Amin..

ummi humaira said...

salam Zai..
Ya Allah selamat kan umat islam dr ujian yg berat2.

zawal said...

SALAM DARI KOTA MEKAH KHAS BUAT KAK ZAI,
CUACA DI SINI AMAT BAIK SEKALI..MAAF YE KAK.COMMENT NI TAKDE KENA MENGENA DENGAN N3 AKAK..ALHAMDULILLAH,SALAM KEPADA NABI YANG AKAK UTUSKAN,TELAH SAYA SAMPAIKAN...

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA