Wednesday, May 27, 2009



APA SEBENARNYA ?

Aku fening tengok banyak sangat kad kawin yg diterima bulan nie...kira2 hampir 16 jemputan kawin semenya..termasuklah sanak sedara, sepupu sepapat, sahabat handai dan jiran tetangga..fuyoooo x terbilang banyaknya...naik fening aku nak fikir mana satula aku nak p nie..semenya tarikh berdekatan dan ada yg sama sehari pun ada..pendek kata semenya mmg org2 yg penting dlm hidup aku gakla selama ni...haiii bila difikirkan sesekali yg kerap buat kenduri kawin ni kan mmg x lain x bukan org melayula yg paling suke dan boleh kata paling byk buat kenduri kawin kalau dibandingkan dengan bangsa lain kat negara Malaysia ni..tapi last2 org melayu gakla yg bersesak sesak dan berebut-rebut kat mahkamah syariah nuh..nak failkan penceraian...sbb ape ???? Aku pun x pasti knp jadi mcm tu sdgkan kita sbg umat islam dan tambah2 lagi dilahirkan sebagai org islam sememangnya telah sedia maklum bahawa Perkahwinan itu memang satu perkara yg sangat mulia krn ia dapat menghindarkan kita dari melakukan maksiat dan byk hikmah disebalik perkahwinan itu sebenarnya yg patut dihayati oleh setiap pasangan tapi ntahle..aku pun x faham kekadang aku tgk yg kawin semenye molek2 belaka, cantik2 dan hensem2 belaka..malah yg terpelajar pun banyak ..tapi masih gagal utk belajar sesuatu didalam perkahwinan masing2...masa kawin tu.buat kenduri bukan main gah lagi...macam hikayat seribu satu malam...tapi tup2 lepas tu belum lagi habis tahun dgr2 dah bercerai ...Bagi akulah kan...kalau dah mengikat janji utk hidup bersama tu..baik lelaki atau pompuan kenalah belajar menghargai antara satu sama lain dan saling menerima kelebihan dan kekurangan masing2 tanpa syarat walaupun selepas itu pasangan kita xdak lagi secantik atau setampan dulu, walaupun badannya dah mula mengembang disana sini, walaupun perut suami kite dah memboyot mgalahkan ppuan mgandung, walaupun isteri kita dah hilang cutting no. 8 nyer tu..whateverlah..but what most important is ..try to understand each other..dan terima pasangan kita seadanya..mcm org tua2 kata sedangkan lidah lagi tergigit..Bila sebut bab2 ni ..aku teringat masa aku mengandung dulu..wajah dan fizikal aku berubah menjadi hodoh, hidungku kembang mcm badut, kulitku menjadi bertambah gelap seme org ckp aku x lawa tapi suami aku jer ckp...("abg tengok Zai tetap cantik mcm dulu2 jgk, x berubah pun....huk huk huk.. aku pun senyum sumbing.., terima kasih bang atas pujian yg melampau tu cissss!!!") tapi aku pun x faham kenapa ramai yg memilih utk bercerai hny utk perkara remeh temeh..seandainya ada pihak ke3 sekalipun..aku rasa mulut tu jgn ringan jer minta cerai..sesekali kite kena juga muhasabah diri dan perbaiki kelemahan diri krn x seme lelaki tu jahat dan x seme ppuan tu baik..sbb mmg ramai yg berkahwin dan berharap pasangan masing2 akan beralah...tapi sebenarnya bagi aku prinsip aku mudah jer "MENGALAH TAK SEMESTINYA KALAH" ...JADI kalau kita memilih utk bercerai bererti byk hati yg akan berkecai..bukan saja hati kita tetapi juga hati anak2 yg menjadi mangsa penceraian tersebut..Justeru itu aku juga berdoa2 moga2 nanti xdak ada seorang pun pasangan yg aku terima jemputannya ni juga akan bercerai akhirnya kerana..aku sendiri x faham APA SEBENARNYA yg dimahukan oleh setiap pasangan yg berkahwin...dan akhirnya memilih utk bercerai...Jgn selepas bercerai menyesal plak sudahla pastu jadi GILA TALAK lagi susah..alahai..APA SEBENARNYA nie..
*************************************************
Alahai....syoknye kawin....!!!!





Share/Bookmark

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA