Monday, May 18, 2009

~~Pastikan~~

Arini after had my lunch kat ofis..aku tiba2 trima call dari kawan sekolah anakku yg anak aku yg sulung nur amalina demam panas pastu kawan dia cakap "mak cik tadi ina demam kuat...pastu dia mengadu sesak nafas..cepat m.cik datang tgk dia !!!!."...aku apalagi panik giler..dlm hati ni berdebar mcm nak pecah jantung aku...tkejut dgr berita camtu..pastu aku tgk kat kat HP plak ada 6 mis call dari suami aku...alamak apa dah jadi nih...aku pun apalagi terus capai h/bag n blah terus dari ofis lps inform kawan2 seme..diaorg pun panik tgk aku kelamkabut mcm ibu ayam hilang anak...sambil bawak keta aku tepon suami aku..dia pun panik sbb terima call dari pihak sekolah...aku pun aku dah x leh concentrate...asyik nak pecut jer..kalah karamjit singh...!!! sampai kat sekolah aku tgk kawan2 anak aku dan cikgu dok kerumun anak aku..aku terus g peluk dia ..pekap kepala dia..uissh demam ni..terus aku minta izin cikgu dia nak bawa dia g klinik..masa kat klinik nasib x ramai org..doktor ckp x der ape sgt cuma demam panas sikit n mgkin dia ada gastrik...hmmmm..aku ingat ntah apa lagi..pastu terus bawa dia balik umah..lps g mkn ubat..dia terus tido..dah sampai umah baru terasa letih...hmm bukan senang jadi isteri dan ibu ni...aku ingat dulu kawin ni mcm main masak2 dan semenye indah dan x der cabaran ..mula tu ingat mcm dalam cite cinderella tu jer...rupa2nya sukar juga nak ambil peranan isteri dan ibu ni kann...tambah2 time anak2 sakit ke, suami sakit ker.., anak2 meragam ker..dan seribu satu mcm masalah lagilah !!!! Jadi nasihat aku utk yg bakal nak jadi ibu ataupun bakal mendirikan rumahtangga ker..PASTIKAN buat persediaan secukupnye..klu boleh persiapkan diri dgn ilmu agama dan ilmu rumahtangga selain ilmu keibubapaan krn aku pcya ramai muda-mudi yg rosak akhlak pada zaman ni byk berpunca dari kurangnya pendidikan agama dan silapnya dari ibubapa itu sendiri yg byk mementingkan aspek material dan akademik semata2..sedangkan pendidikan agama dipandang sepi seolah2 x membawa apa2 makna..dan kesemua gejala sosial yg bertambah dari hari sehari inilah buktinya knp kita harus mulai sedar betapa pentingnya AGAMA....DAN KENAPA ALLAH ANDAIKAN SEMBAHYANG ITU TIANG AGAMA...berapa ramai yg mengaku islam tapi x tau cara2 nak sembahyang malah x kenal muqaddam pun....huk huk hukk..sedihnyer aku !!!!!!
Share/Bookmark

2 comments:

ARIFF BUDIMAN said...

Sebab tu dalam Al-Quran Allah dah bagitau yang bermaksud, " Kamu mengatakan kamu beriman sedangkan kamu belum diuji ". Ujian datang bermacam-macam bentuk dan yang pasti orang yang terkena ujian Allah amat kasih akan mereka

zai6973 said...

betul3, tanpa ujian camne kita nak upgradekan keimanan kita kan ??? dgn ujianlah kita akan semakin dekat padaNYA...terima kasih atas sebuah nasihat yg berguna tu...

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA