Sunday, May 31, 2009

JANGAN OVER SANGAT !

Semalam aku dan husband sibuk attend jemputan kawin dari 2 org kawan dan 1 sepupu ..satu kat Sungai Petani, satu kat Yan, Kedah dan satu lagi kat Jitra kedah (my cousin)...tapi antara salah satu wedding ni mmg vouge giler, siap ada silat, marhaban, nyanyian dan malam plak siap ada pertandingan karoke dan pertunjukan wayang kulit lagi, almaklumler org businessman kawin..tapi aku rasa over sangat dah kalau camtu sbb x ikut syariat yg ditetapkan dlm islam..tapi apapun itu hak masing2lah kan..sbb ada org2 ni kdg2 bila kita menegur utk tujuan kebaikan ada plak dgn bangganya ckp..ikut suka hati akula..kubur masing2..!!! alahai senangnya cakapkan mcm ler kat dalam kubur nanti dia confirm selamat ..dan malaikat cuma ajak main "chess" jer kot..hmmm ntahla...sbb tula agaknya semasa perjalanan nabi naik kelangit masa israk mikraj, dia tgk kebanyakan penghuni syurga adalah dikalangan org2 miskin..sbb org miskin ni selalunya lebih byk bersyukur dari org kaya dan sedekah dari org2 miskin ni lagila ALLAH suka sbb klu dah miskin tu slalunya mmg payah sikit nak bersedekah sbb namanya pun org miskin, mesti diaorng ni samada x cukup makan atau cukup2 makan jer.. apa2 pun aku nak ingatkan juga kaum2 wanita, nabi pun beri peringatan yg 2/3 isi neraka tu adalah terdiri daripada para wanita, so perbanyakkanlah sedekah yer utk menghalang daripada bahang api neraka tu..aku nak ingatkan diriku sendiri dan kesemua kaum wanita kat luar sana tu...berhati2lah dalam setiap tindak tanduk dan perbuatan kita tambah2 yg dah bsuami tu, kena byk bersabar..So berbalik bab kenduri tadi bila dah attend byk wedding ni tau2 jerla kan mcm2 jenis lauk pauk yg aku jamah..tapi nasib baikle perut aku ni x jadi apa-apa, alhamdulilah...aku ngan suami bergilir2 bawak keta, almaklumle dia baru abis keje malam so time siang ni dia jadi x leh tahan bwk keta lama2 mengantuk katanya...nasib baik aku reti jugak bawa keta, dapat lesen dah 10 tahun. tapi dulu sblm dapat lesen suami aku ler pengkritik terhebat..dia sllu perlekeh ckp x nampak tanjak yg aku boleh lulus sbb masa tu dia tgk aku mcm fobia kat serba serbi dan masa time aku g belajar kete pun dia masih x confident aku boleh bawa.. tapi disebabkan panas telinga dan panas hati dgn cabarannya akhirnya sebaik dapat lesen "L" lagi (lesen yg aku panggil LANTAK LER) aku dah bawak keta g sana sini..pastu terus dia tukar topik ckp "saje jer, abg nak bagi zai tercabar..."..elleh..ngaku jela yg dia tu yg tercabar dek isteri yg sbnrnya ada AURA DALAMAN yg tersembunyi selama ni..hehehe..klu aku x geram dan sakit hati x pela..haaa..klu dah geram..aku nekad dan berjaya jugak bawak keta akhirnya dan harini....no hal la....stkt hentam punggung kete lain tu, hentam belakang moto org len dan langgar binatang2 yg melintas tu sampai x sempat nak mengucap tu ..seme aku dah ada kes sbb klu kat highway ni aku memang selalu ter"speed" juga kadang2 tu, tau2 meter dah tunjuk 160 ..baruler aku slow balik.. hehehehe..nasib baikla belum ada kes langgar org sampai mati, klu x korang bolehler ziarah aku kat lokap yer...heeee..nauzubillah... abis kenduri balik umah sampai kul 12 malam..balik umah tgk anak2 dah tido tapi umah macam tongkang pecah..hmm...lagila aku letih...!!!

Share/Bookmark

2 comments:

Guru said...

gitula org2 kita.. bab kenduri,nk tunjuk rumah , baju, memang tak kalah...kat sekolah pun camtu, bab menyambut orang, jamuan,persembahan, mcm2....tapi bila bab kita mintak duit nak suruh anak beli buku kerja, nk upgrade library, nk baiki tandas... katanya kita ni asik2 mintak duit je kan.banyakla red tapenya, nk minta duit claim je, berbulan menunggu....x gitu?

zai said...

hmm.betul tu cikgu, kdg2 tu pembaziran berlaku xdak kearah yg sepatutnya..klul g shopping tu x plak syg duit kuar beratus2 dan beribu2 tapi klu nak bersedekah tu alahai kemain berkira bagi sesetengah org ni...

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA