Friday, July 31, 2009

KECURANGAN..BOLEHKAH DIMAAFKAN ?





Sewaktu melayari internet untuk mencari bahan entri kali ini aku terjebak kedalam satu blog yang membicarakan tentang tajuk KECURANGAN..entri itu lebih umum membicarakan tentang kecurangan pasangan masing-masing, tidak kira sebelum dan selepas berkahwin..


Aku turut terbaca pula komen dari salah satu pembaca yang bertandang dientri tersebut dan apabila membaca komennya walaupun kebenarannya tetap ada tetapi komennya sangat menggelikan hatiku, komen pembaca tersebut berbunyi seperti berikut "Masa sebelum kawin, kalau kita tersepak batu, batu dimaki.., bila dah kawin kita plak yang dimarah suami kata... awak buta ke sampai batu sebesar tupun tak nampak.. ???, sebelum kawin bila nak naik kereta, pakwe kita siap buka pintu kereta untuk kita, tapi bila dah kawin. kaki baru masuk sebelah jer..kereta dah jalan sampai tercicir kasut.."


Tapi apapun bagi pendapatku, setiap pasangan yang ingin berkahwin perlulah menilai dan menyiasat sikap pasangan mereka sebelum berkahwin dengan sedalam-dalamnya. Selidikilah dulu latar belakangnya dan juga latar belakang keluarganya. Tidak salah untuk kita menjadi agak "kepoci" dalam hal-hal seperti ini demi untuk sebuah perkahwinan yang bahagia yang bukannya dibina untuk jangkamasa yang singkat dan berlandaskan hawa nafsu semata-mata...Ramai yang menyesal selepas menyedari pasangan mereka tidak menjadi sepertimana yang diimpikan dan setelah berkahwin barulah menyedari betapa banyak sifat-sifat pasangannya yang tidak disukai. Ini selalu tidak disedari oleh pasangan yang bercinta. Sewaktu bercinta langsung tak nampak cacat celanya tapi setelah hidup sebumbung baru tau, mak datuk, banyaknye masalah yang kena ditanggung...


Masalahnya banyak juga pasangan yang bercinta walaupun mengetahui tentang sifat dan sikap buruk pasangannya sebelum berkahwin masih tetap ingin menyayangi kekasih mereka walaupun mereka tahu bahawa kekasih mereka itu kaki disko, kaki minum, kaki perempuan dan segala macam kaki lagi..dan kadang-kadang pendapat orang tua juga sudah tidak diendahkan lagi malah ada yang sanggup lari dari rumah semata-mata kerana terlalu sayangkan kekasih. Selalunya orang sebegini sentiasa akan berharap pasangan masing2 akan berubah sikap menjadi seorang suami/isteri yang lebih bertanggungjawap selepas berkahwin....tapi yang pasti memang CINTA boleh menjadikan manusia itu buta, tidak dapat menilai hakikat yang sebenar. Selepas berkahwin barulah terbongkar segala keburukan sikap pasangan yang tidak dapat diterima oleh kita.

Maka eloklah tatkala bercinta seseorang dijadikan sebagai tempat rujukan. Allah SWT tetap diletakkan diatas kedudukan yang teratas dan pesanan Nabi yang menggalakkan agar kita memilih pasangan yang beragama mengatasi pilihan-pilihan yang lain selain kecantikan, harta, kerana suami atau isteri yang kuat beragama lazimnya akan sentiasa takut dan malu pada Allah untuk melakukan perkara-perkara yang dilarang.


Seandainya kita mengetahui pasangan kita telah berlaku CURANG, janganlah cepat panik dan mengambil tindakan yang bodoh dan menjadikan oranglain sebagai tempat utk melepaskan geram. Pasti ada teman-teman pembaca pernah mendengar kisah seorang ibu di Pulau Pinang sanggup menjerut dua anaknya hingga mati gara2 kecewa kerana suaminya CURANG dan ingin berkahwin lain...inilah antara kesan "SAKIT JIWA" dan "TEKANAN PERASAAN" yang bakal dihadapi oleh sesetengah wanita/lelaki yang tidak dapat menerima kenyataan dan redha di atas UJIAN dan ketentuanNYA..


Seandainya terjadi kepada diri anda, sebaik-baiknya hendaklah bertenang dan cubalah perbaikilah diri sekiranya masih ada kekurangan dan cubalah bawa berbincang dengan pasangan tentang kesilapan dan kekurangan kita yang membawa kepada kecurangannya. Jangan terburu-buru untuk meminta cerai.. kerana biarlah penceraian itu hanya menjadi perkara yang terakhir untuk difikirkan apatah lagi sekiranya kita mempunyai anak-anak yang masih kecil dan memerlukan kasih sayang kedua ibu bapanya . Yang penting janganlah beralah sebelum kalah dan janganlah lari dari masalah sebaiknya hadapi masalah itu dan cari penyelesaiannya dengan sebaik mungkin.


Paling penting jangan lupa untuk sujud kepada Allah memohon diberi kekuatan dan petunjuk yang terbaik untuk kehidupan kita...kerana kalau terlalu ikutkan hati nanti akan mati, kalau ikutkan rasa badan akan binasa..

Share/Bookmark

81 comments:

din3187 said...

menarik citer akak..leh minta tips nie... :D

LotsOfLove-Pearls said...

Salam jumaat Kak..
Pict tu memang curang giler ar..
adakah..

dan komen itu juga memang lawak. geli hatiku..
haha...
curang?
LOL ader beberapa kwn yg curang dlm cinta..
mungkin dorang gembira buat camtue..
ntahlah..

ZHARIF BADRUL said...

salam
entri yang menarik.Curang ni dalam hubungan couple pun boleh jadi.Sampai ada yang frust giler dan ada jugak yang sampai nak bunuh diri
Ustaz saya pernah menghadapi fitnah perihal curang ni.Tetapi beliau seorang yang hebat,tabah dan sabar, tak mudah melenting.Macam kak zai cakap, bila dapat tahu pasangan curang jangan cepat gelabah dan panik

kakcikseroja said...

kecurangan tak mengenal taraf atau darjat.. boleh saja terjadi bila-bila masa dan di mana-mana jua...

memang malang bila mendapat pasangan yang curang, dan bertambah malang seandainya kita bilamana membiarkan diri diperbodohkan atas alasan yang remeh-temeh sedangkan kecurangan terang-terangan di hadapan mata.....

(apa aku taip ni??? hehehe...)

Sofia said...

Ya... betul cakap akak... Sebaik2nya selidik betul2... Apapun, kita kena REDHA dgn segala ketentuan ILAHI selepas berusaha...

Auna said...
This comment has been removed by the author.
atie said...

Salam Kak Zai,

Kak Zai nie banyak betul ilmu menulis n3 sebegini...suka gak baca2 tntg ilmu nie...

Saya ada satu kisah... masa sekolah dulu saya ada kawan lama gak kawan gan dia dari ting 1 lagi...masa saya ting 6 dia mengaku yg dia sosial sikit, tak tau la sosial yg macam mana, coz tak nak tau....sebab dah kawan lama saya mintak nasihat ustazah saya...ustazah saya kata kalau kita nie orang yg baik insyaallah kita akan dapat org yg baik... jika diberi org yang sebegitu juga maknanya tuhan nak menguji kita, jadi saya pegang kata ustazah saya sambil berserah pada Allah.. ternyata nasihat ustazah saya benar.... Saya berjumpa dng suami saya yg pada saya seorang yang berpegang kepada agama...Alhamdulilah jodoh kita telah ditentukan oleh Allah hanya kita yang yg perlu menjaga diri kita sendiri.... Wasalam

zawal said...

salam kak zai..
lama tak masuk blog ni...maaf ye kak sibuk sikit.perhhh..cerita ni memang baik..manusia kak,tak pernah puas dengan apa yang dah ada..hairan ye kak..kenapalah ianya terjadi..dugaan.hanya yang kuat sahaja mampu atasinya...

ASYIQ said...

Bab curang ni sebenarnya siapa yg lebih dominan ye...LELAKI kut. Perempuan rasanya lebih setia kan?

...kena buat kajian ni...hihi.

ummi humaira said...

pagi td masa menghantar hubby pergi keje jam 8 gitu ,ummi nampak sepasang kekasih remaja berdating dpn taman ,bila ummi kluar nk mengajar jam 10 masih ada lg, kali ni atas buaian lak ,td atas kerusi ,jenguk jam 11 masih disitu ,masyaAllah bdk2 tu berpakaian seragam PBSM ,konon kuar rumah utk aktiviti ko-kurikulum kot.punya la pndai menipu mak bapak ... curang tol punya anak2 . Na'uzubillah

ummi humaira said...

eh eh bukan hantar sampai opis , tp kat pagar jer

a kl citizen said...

kecurangan bolehkah dimaafkan...

tengoklah bagaimana
adakah pelakunya telah sedar
dan bersungguh2 bertaubat nasuha

jika ya...
wajar kita memaafkan...
maaf bukan bermakna melupakan

maiyah said...

mmg boleh dimaafkan kalau kecurangan itu tidak menjurus pada keseronokan, kalau mereka ikhlas antara satu sama lain.. tak salah memaafkan.

Dida... said...

curang terjadi apabila seseorang tdk mdpt kepuasan drpd pasangannya @ pasangannya sudah tidak menarik lagi..

Oleh itu.. wahai kaum wanita yg sudah berkahwin.. berhiaslah utk suami mu.... bukan utk tatapan umum...perelokkan akhlakmu spy suamimu sentiasa terpesona dgn dirimu...

Berdoalah kepada Allah agar keluarga kita dijauhi dengan perkara2 maksiat...

Tirana said...

Ada satu kajian yang dibuat oleh Dr Gary Neuman tentang suami yang curang..Results dari kajian ini menunjukkan 48% lelaki curang disebabkan ketidakpuasan emosi semata, 32% disebabkan ketidakpuasan dari segi sex dan emosi,12% tidak ada sebab atau lain-lain sebab dan 8% disebabkan ketidakpuasan dari segi sex semata.

abu muaz said...

Mungkin mulanya kecurangan ini dari sikap suka-suka saja ....tapi akhirnya jadi lain pula ceritanya.

ayinn said...

ohh,.. jgnla curangggg,..
xde manfaat pon,..
ekekeke,..

salam ziarahh,...

hai said...

Salam,
saya rasa antara punca berlakunya kes2 sebegini,kerana perkahwinan yang tidak direstui keluarga.Di sini ada 2,jika perkahwinan yang tidak direstui kerana menantu itu kurang dari segi rupa atau hartanya..byk pasangan yang saya lihat mereka kekal dan bahagia juga akhirnya..masalahnya bila pihak keluarga,awal2 lagi telah nampak keburukan perangai yang ada pada pasangan itu...biasanya mereka akan bermasalah dibelakang hari!pengalaman saya berkongsi kisah dengan sahabat2 yang mengalami masalah suami yang curang juga ialah kerana suami suka meninggalkan solat.

महामंत्री - तस्लीम said...

Nice Blog. Congrats.
-Zakir Ali ‘Rajnish’
{ Secretary-TSALIIM & SBAI }
[Editor- Children’s Poem & Adult’s Poem]

hai said...

zai,siapakah gerangan si zakir ali diatas ni...mengomen yang sama kat blog saya????Blog dia sepatah haram tak faham...agak2 dia faham ke baca blog kita???

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum.. Untuk menghadapi dugaan tidak semudah melafaskannya.Sabar adalah salah satu sifat mulia lagi terpuji yang sewajarnya dimiliki setiap Muslim untuk mencapai darjat keimanan dan ketakwaan tinggi di sisi Allah.

Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud: “Sabar itu sebahagian dari iman.” (Riwayat At Tabarani & Al Baihaqi)

Wallahualam.

Razak said...

Salam Kak Zai...

Bila curang berlaku maka keluarlah pendekatan dengan sifat marah, dendam dan maaf, sudah tentu kemaafan yang lebih utama, tetapi terdayakah kita untuk melupakan sesuatu perkara yang membangkitkan kemarahan begitu saja, khususnya perkara sensitif dan memberikan maaf kepada orang terbabit?

Jard The Great said...

bapa ku pernah curang dgn mama ku suatu ketika dulu......

tp alhamdulillah.. slps berbincang dgn baik... bapa tak jadi amik isteri kedua dn memilih utk kekal bersama mak aku.. those were the darkest moments of my life..

thanks for the info though. hehehe.. i follow this blog

kak ja said...

Topik yg ckp menarik..

Kja rasa bila berlaku kecurangan di mana2 pihak, kedua2nya patut bnyk2 muhasabah diri.. Kekdg kita tak sedar diri kita sdiri ada bnyk kekurangan atau tak dpt adjust diri sebaik mungkin dgn kelebihan atau kekurangan pasangan, mencetuskan rasa kurang selesa pd pihak yg lg satu.. Jln keluar (sbg escapism sebenarnya) adalah dgn mencurangi pasangan dan cuba 'hidup di alam yg lain'..

Cik Skaf said...

Bila sekali dia melakukan curang - mungkin boleh dimaafkan. Dan sama2 cuba perbetulkan balik hubungan. Tapi jika curang buat kali ke-2, ke-3 emm.. rasanya hati dah tawar. Saya memaafkan tetapi mungkin tak dapat menerimanya semula.

Pengasas said...

Salam Zai,
Apa-apa hal, mengadulah kepada Allah.
Hanya Dia yang dapat menyelesaikannya.

zai said...

Salam Din3187,

Hehehe...Nak minta tips untuk apa tu dik?..tips untuk tak berlaku curang ke..tips untuk bahagia senang jer..jangan cari pasal...senang kan ? :)

zai said...

Hi LoL...

Kecurangan tidak sahaja berlaku didalam persahabatan tetapi kadang2 dengan Tuhan pun kita berlaku curangkan..bila Tuhan makbulkan doa kita sering lupa utk berterima kasih padaNYA dan sering kembali melakukan dosa..

zai said...

Salam Zharif,

Tidak semua orang dapat menerima kecurangan pasangan mereka dengan hati yang redha sabar. Kebanyakannya memang akan bertindak agak agresif kecuali mereka yang benar2 beriman dan memahami bahawa ini adalah sebahagian ujian yang diturunkan oleh Allah utk menguji tahap kesabaran dan keimanan kita samada kita masih boleh berfikir secara waras atau akan bertindak sebaliknya..

Bagi mereka yang dilanda masalah KECURANGAN oleh pasangan masing2..Anggaplah ini sebahagiaan dari ujian dan tidak menggelabah dan mengambil jalan pintas untuk mlakukan perkara2 yang dilarang oleh agama kerana ujian oleh Allah akan didatangkan didalam pelbagai bentuk untuk menguji sejauh mana kesabaran seseorang insan..

zai said...

Salam Kakcik Seroja..

Mmg benar kata kakcik, ia boleh terjadi kepada sesiapa saja..dan sudah pastinya ia menuntut kesabaran yg sangat tinggi apatah lagi mendapat pasangan yang bukan sahaja curang tapi mengabaikan tanggungjawap terhadap keluarga..

Allahlah tempat sebaik2 utk kita mengadu kerana Dia lebih mengetahui apa yg terbaik utk kita dan setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi..

Sememangnya wanita adalah Makhluk Tuhan yang paling tabah kerana kita boleh memikul segala penderitaan yang diberikan oleh Allah kerana itulah Allah berfirman utk melebihkan seorang ibu dari seorang ayah..

zai said...

Salam Sofia...

Kesabaran adalah kunci atas segala perbuatan..Kadang2 apa yang kita fikir buruk utk kita sebenarnya itulah menjadi perkara yang terbaik utk kita kerana Allah sebenarnya sayang kepada hamba2NYA dan kerana itulah diturunkan ujian sebegini utk kita kembali sujud menyembahnya..

Mereka yang tidak setia pada pasangan masing2 lazimnya hubungan tidak pernah aman...dan tiada ketenangan jiwa..dan bila tiada ketenangan jiwa bolehkah kita bahagia ? siapa yang suka derita ?

zai said...

Salam Atie...

Benarlah sabda Rasulullah SAW bahawa "Wanita yang Baik adalah untuk Lelaki yang Baik.."

Justeru itu kak zai percaya Atie telah mendapat yang terbaik utk Atie..tapi kagum kak zai pada Atie kerana tidak mudah buta kerana cinta...

Sebaik2nya begitulah kita harus memilih pasangan yang beragama demi untuk sebuah rumahtangga yang barkah...kerana tanpa agama ibarat rumah yang tidak bertiang...hya tunggu masa untuk roboh..

zai said...

Salam Zawal..

Kadang2 apabila nafsu menguasai akal...Manusia tidak dapat berfikir dengan waras kerana hanya nampak keindahan insan lain berdasarkan nafsu semata-mata..tidaklah menghairankan apabila kita mendapati ada isteri dan suami yang baik masih mendapat pasangan yang curang kerana mungkin terleka seketika dibuai kenikmatan dunia yang sememangnya melekakan...

zai said...

Salam Asyiq,

Cakap pasal dominan ni rasa2nya sekarang ni dah sama levelnya kot..sbb dimana2 sahaja kita sudah boleh terdengar ramai pasangan yang curang tidak kira lelaki atau perempuan..

Kalau lelaki mungkin kerana kalah pada nafsunya yang satu..tetapi kepada perempuan mungkin lebih kepada balas dendam yang akhirnya hanya merugikan diri sendiri..

Apa yang penting..KESABARAN dan REDHA adalah kunci yang dapat menyelamatkan seseorang dari bertindak mengikut kata hati..

zai said...

Salam Ummi Humaira,

Mmg benar kecurangan bukan sahaja berlaku pada insan tetapi kecurangan terhadap kepercayaan ibu bapa dan kepada Allah adalah juga sangat berbahaya...

Banyak anak2 zmn sekarang lebih mengikut kata hati dan pengaruh kawan2 atau teman lelaki dari memilih utk mendengar nasihat ibu bapa dan guru..

zai said...

Salam aklcitizen..

Mmg benar spt kata teacher..mgkin kemaafan boleh diberikan tapi utk melupakan tidaklah mudah..namapun manusia..tiada insan yang sempurna..pastinya ini adalah antara ujian2 yang harus dihadapi sebelum lulus dengan cemerlang dihadapan Allah nanti.

zai said...

Salam Maiyah..

Kita mmg tiada yang sempurna..sekiranya Dia telah insaf apa salahnya memaafkan betul tak ? kerana Allah juga sentiasa memaafkan hambaNYA walau beribu kali kita curang padaNYA..inikan pula sesama manusia.

zai said...

Salam Hai..,

Rasa2nya bagi mereka yang membalas kecurangan pasangan dengan turut berlaku curang adalah sesuatu perkara yang bodoh kerana seandainya kaum wanita yang melakukannya pasti tiada untungnya mgkin mereka yg mendampingi punya niat yang tertentu dan inginkan sesuatu dari wanita itu sendiri lainlah kaum adam yang masih mampu membuat pilihan utk berkahwin lain..

Sebenarnya manusia mmg tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki..seharusnya kita sentiasa bersyukur dan menerima pasangan dengan seadanya kerana tidak mungkin ada manusia lain yang sempurna. Yang terbaik adalah saling memberi dan menerima dan sentiasa berlapang dada utk memaafkan dan menerima teguran dan berjanji utk melakukan perubahan kearah yang lebih baik.

zai said...

Salam Dida..

Kak Zai bersetuju juga dgn pendapat Dida tu..Mmg kebanyakan isteri2 hanya berhias ketika keluar rumah bekerja dan tidak ketika dirumah ketika bersama suami..jadi yang nampak menarik hanyalah dimata orang awam tapi dimata suami kita tak ubah macam nenek kebayan..

Sedangkan didalam islam, kecantikan yang sepatutnya dipamer adalah hanya utk suami tapi diakhir zaman inilah yang terjadi...

Semoga kita kekal dan pasangan kekal setia hingga kehujung nyawa dan kekal berpegang kepada Al-Quran dan sunnah hingga ke akhir hayat.

zai said...

Salam Bujang Susah...

Dik nanti bila dah berkahwin..jadilah suami yang terbaik patuh kepada PerintahNYA dan setialah pada isteri sehingga kehujung nyawa dan didiklah isteri dan anak2 agar menjadi isteri dan anak2 yang soleh dan solehah k...

zai said...

Salam Razak...

Allah sentiasa mengampunkan hambaNYA walaupun beribu kali kita melakukan dosa..

Sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang..Dialah sebaik2 contoh kerana sentiasa memaafkan hamba2NYA apabila kita kembali bertaubat...

zai said...

Salam Tirana..

Mmg benar kata Tirana tu..Curang boleh terjadi kerana pelbagai faktor..kesilapan manusia adalah kerana terlalu mengharapkan kesempurnaan pada pasangannya sedangkan dia lupa bahawa dia juga tidak sempurna..seharusnya kita harus saling bersedia utk memaafkan dan bersedia menerima pasangan dengan seadanya.

zai said...

Salam Abu Muaz...

Betul tu..kadang2 perkara yang sekadar dilakukan secara suka2 juga boleh membuat kita terjebak kearah sesuatu yang lebih jauh..kesudahannya kita alpa dan leka tapi ramai yang kecundang akhirnya kerana tidak mampu menahan keseronokan dibuai hawa nafsu.

zai said...

Salam Ayinn...

Terima kasih krn sudi ziarah dan tinggalkan komen..datanglah bertandang selalu k..

Tak payahlah cari pasal kalau kita tak ada masalah betul tak dik ?

zaidi ali said...

Salam.
Kalau zaman dulu lelaki paling ramai yang curang. Zaman sekarang ni rasanya dah 'equal'. Fenomena 'equal' ini yang paling bahaya. Kalau suami curang, isteri pun nak ikut curang. Kecurangan dah jadi suatu penyakit sosial. Semoga dijauhkan dari penyakit ini.

zai said...

Salam Zakir Ali,

Thank you so much for dropping by and your support..I hope you can understand by using google language translate in my blog.

zai said...

Salam Hai...

Agaknya dia guna google language translate dari (bahasa Indonesia kepada english) sbb tu dia faham..wlupun bahasa dia mungkin tidak faham sepenuhnya tetapi mungkin ada juga perenggan yang dia dapat tangkap maksudnya sbb bhs indon mmg lain sikit dari bahasa kita.. tapi heran lak nape bahasa melayu tidak dimasukkan..

mmg kalau ditranslatekan agak carca marba..

zai said...

Buat Jard the Great,

Terima kasih kerana sudi singgah dan tinggalkan komen dan jadi follower akak..

Baguslah kerana ayah Jard masih belum pergi jauh dan terleka..itulah yang sebaik2nya dan kemaafan dari ibu merupakan perkara yang terbaik kerana tiada manusia yang sempurna..

zai said...

Salam Kak Ja..

Betul tu kak ja..setiap kejadian yang berlaku pasti ada sebabnya dan hikmah yang tersembunyi..sekiranya terjadi masing2 harus muhasabah diri dan mencari penyelesaian yang terbaik dan tidak melakukan perkara yg lebih bodoh utk membalas dendam yg akhirnya hanya merugikan banyak pihak.

zai said...

Buat Cik Skaf..

Mmg benar ada manusia yang suka mengambil kesempatan diatas sifat pemaaf pasangannya dan terus mengulangi kesilapan tersebut berulangkali..pasti setiap kesabaran itu ada batasnya dan sebaiknya pilihlah pasangan yang beragama kerana mereka yang beriman pasti malu dan takut utk melakukakn dosa..

zai said...

Salam Prof..

Betul Prof..sebaik2nya kepada Allahlah tempat kita mengadu dan berserah kerana setiap dari manusia tidak akan terlepas dari UjianNYA yg akan datang dalam pelbagai bentuk.

Anonymous said...

dating flowers [url=http://loveepicentre.com/]dating tips how to create self talk[/url] new dating sites on gay in the states http://loveepicentre.com/ adelaide personals

Anonymous said...

fitness health club coral springs [url=http://usadrugstoretoday.com/index.php?lng=uk&cv=po]No prescription online pharmacy[/url] low blood pressure pulse 87 http://usadrugstoretoday.com/products/cialis.htm measureable policy statement for a medical office http://usadrugstoretoday.com/products/dostinex.htm
blood draws psychiatrist visit [url=http://usadrugstoretoday.com/products/fluoxetine.htm]fluoxetine[/url] asthma bronchial diagnosis principle treatment [url=http://usadrugstoretoday.com/products/flomax.htm]my dog ate a multi vitamin[/url]

Anonymous said...

http://alwayshealth.in/natural-health/arkansas-health-access-fund
[url=http://alwayshealth.in/skin-infection/treating-male-yeast-infection]rockuronium drug[/url] l484 drug identification [url=http://alwayshealth.in/no-prescription/prescription-solution]prescription solution[/url]
making drugs home http://alwayshealth.in/medical-encyclopedia/reverse-medical-dictionary
[url=http://alwayshealth.in/osteoporosis/what-causes-osteoporosis]cheapest levitra[/url] editorial on drugs in tracks [url=http://alwayshealth.in/pravachol/pravachol-intolerance]pravachol intolerance[/url]
asprin good for health http://alwayshealth.in/ocd/ocd-compulsive-hoarding-touching-others
[url=http://alwayshealth.in/omeprazole/chemical-suppliers-of-5-hydroxy-omeprazole]good neighbor pharmacy fish oil enteric[/url] doctor john robinson drug erotic stories [url=http://alwayshealth.in/pravachol/pravachol-intolerance]pravachol intolerance[/url] free levitra sample [url=http://alwayshealth.in/olanzapine/olanzapine-and-weight-gain]olanzapine and weight gain[/url]

Anonymous said...

mercedes truck spareparts http://autoexpress.in/mazda/timing/chain/mazda/g6/engine automobile laminated safety door glass
[url=http://autoexpress.in/mazda/mazda/canturbury]volkswagen golf mk6[/url] stephens auto wv [url=http://autoexpress.in/saab/saab/900/heater/switch]saab 900 heater switch[/url]
king midget automobile http://autoexpress.in/peugeot/peugeot/84a01a
[url=http://autoexpress.in/panoz/panoz/school]altezza tail lights dodge truck[/url] mercedes awg [url=http://autoexpress.in/buick/buick/lasaber]buick lasaber[/url]
refacciones mercedes http://autoexpress.in/scooter/boreem/gas/scooter
[url=http://autoexpress.in/royce/rolls/royce/griffon]mercedes benz cell phone moduler[/url] volkswagen diesel cars us [url=http://autoexpress.in/romeo/alfa/romeo/junior/spy/photo]alfa romeo junior spy photo[/url]

Anonymous said...

basketball flight nike shoes http://topcitystyle.com/44-on-sale-size26.html ralph lauren chaps aftershave [url=http://topcitystyle.com/m-long-sleeve-tops-size5.html]deb fashion[/url] old fashioned western photos
http://topcitystyle.com/?action=products&product_id=1502 fashion models gone bad [url=http://topcitystyle.com/l-accessories-size7.html]fashion plantation estates[/url]

Anonymous said...

web designer baltimore http://topcitystyle.com/40-jeans-size27.html biking shoes [url=http://topcitystyle.com/black-grey-hoodies-color24.html]fashion models gone bad[/url] belly dancing clothes
http://topcitystyle.com/white-green-casual-color50.html calvin klein comforters [url=http://topcitystyle.com/t-shirts-for-men-page7.html]designer labels uk carhart[/url]

Anonymous said...

sexy utube http://theporncollection.in/free-hentai/hentai-online-free
[url=http://theporncollection.in/gay-movie/jack-wagner-gay]adult story sites[/url] adult gay adult porn [url=http://theporncollection.in/mature-xxx/free-mature-oldman-tales]free mature oldman tales[/url]
homer and lisa porn videos http://theporncollection.in/moms/moms-wh-suck-their-baby-dick
[url=http://theporncollection.in/mature-xxx/mature-lady-spanks]adult video directory complete[/url] anal cock [url=http://theporncollection.in/lubricant]lubricant[/url]
japanese animal porn http://theporncollection.in/sex-mature/ameture-mature
[url=http://theporncollection.in/gay-video/suraj-is-gay]kinky asain anal[/url] huge amateur gangbang free [url=http://theporncollection.in/gay-xxx/schoolboy-pin-gay]schoolboy pin gay[/url]
dildo masterbate http://theporncollection.in/orgasm/ruined-orgasm-movies
[url=http://theporncollection.in/lubricant/triflo-tri-flo-tri-flo-lubricant]free credits for adult cams[/url] free adult hentai flash games [url=http://theporncollection.in/gay-video/pat-patterson-gay]pat patterson gay[/url]

Anonymous said...

free hard core anal http://xwe.in/ass-sex/free-ass-licking-lesbian-pictures
[url=http://xwe.in/shemale/hung-shemale-masturbate]gay anal orgasm with dildo[/url] petite teen xxx [url=http://xwe.in/handjob/two-brunettes-handjob]two brunettes handjob[/url]
household anal lubricants http://xwe.in/bondage/uploading-bondage-videos
[url=http://xwe.in/gay-anal/gay-bareback-sex-ad-personal-classifieds]leah from her first anal sex[/url] free xxx porn video 20 minutes [url=http://xwe.in/handjob/mom-giving-son-a-handjob]mom giving son a handjob[/url]
amateur raised skirt http://xwe.in/archive-adult/large-print-books-teen-young-adult-order-online
[url=http://xwe.in/ass-sex/kelly-clarkson-ass]up shorts men porn[/url] whipped dildo [url=http://xwe.in/ass-video/big-wet-black-ass]big wet black ass[/url]
are ts adult movies popular http://xwe.in/oral/teeth-cut-penis-oral-sex
[url=http://xwe.in/toon/toon-boom-crack-version-download]stepsister free hentai watch[/url] adult companions albany new york [url=http://xwe.in/adult-xxx/asian-adult-video-sharing]asian adult video sharing[/url]

Anonymous said...

mms miracle mineral suppliment e book [url=http://usadrugstoretoday.com/products/paxil.htm]paxil[/url] tea n mystery in allen texas http://usadrugstoretoday.com/products/cytotec.htm
ritson medical center [url=http://usadrugstoretoday.com/products/stress-gum.htm]stress gum[/url] book about child with bipolar disorder [url=http://usadrugstoretoday.com/products/lanoxin.htm ]signa health assesment [/url] ladies internal beauty pills
daily diet caloric requirements [url=http://usadrugstoretoday.com/products/vitaliq.htm]vitaliq[/url] dark chocolate and lowering blood pressure http://usadrugstoretoday.com/categories/birth-control.htm
automated analysis for blood spatter [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/artrite.htm]artrite[/url] sleeping maks at retail stores [url=http://usadrugstoretoday.com/products/buspar.htm ]wholesale breast cancer pink ribbon pins [/url] bacteria space

Anonymous said...

gas clothes dryers btus http://luxefashion.us/barbour-shoes-brand101.html fashion titles [url=http://luxefashion.us/killah-button-down-shirts-brand24.html]rockport shoes home page[/url] marie laurencin
http://luxefashion.us/blue-turquoise-casual-color79.html nerd clothes [url=http://luxefashion.us/-winter-jackets-women-category9.html]interior designer paint[/url]

Anonymous said...

australian fashion designers http://luxefashion.us/?action=products&product_id=1312 clothes female want nude male [url=http://luxefashion.us/white-grey-men-color26.html]roper shoes[/url] true clothes
http://luxefashion.us/lilac-women-s-tops-color128.html different styles of collars of clothes [url=http://luxefashion.us/xxl-men-size8.html]leading cloths fashion design[/url]

Anonymous said...

japanese chin medical care [url=http://usadrugstoretoday.com/products/minocycline.htm]minocycline[/url] vitamin d3 http://usadrugstoretoday.com/products/brand-cialis.htm
male health exams nude [url=http://usadrugstoretoday.com/products/sarafem.htm]sarafem[/url] university of tennessee dental college [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/cholesterin.htm ]infection urinary tract children uti antibiotics urine [/url] laser for smoking
vancouver washington dental implants [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-hongos.htm]anti hongos[/url] patient request detailed statement medical services http://usadrugstoretoday.com/products/lithium-carbonate.htm
medicine applicants per place [url=http://usadrugstoretoday.com/products/extreme-thyrocin.htm]extreme thyrocin[/url] a 1 drug felony average sentence [url=http://usadrugstoretoday.com/products/cialis-super-active-plus.htm ]community health network [/url] mental health rehabilitation self care training

Anonymous said...

elegant designers trim http://luxefashion.us/d-amp-g-sweater-for-men-brown-item2437.html working conditions for being a fashion designer [url=http://luxefashion.us/versace-winter-jackets-brand1.html]bertie shoes london[/url] shoes made in america
http://luxefashion.us/-dress-shirts-gucci-category5.html goldfish shoes [url=http://luxefashion.us/juicy-couture-luxury-track-suit-for-women-grey-item2308.html]designer swimwear[/url]

Anonymous said...

lauren segerman http://www.thefashionhouse.us/dolce-amp-gabbana-jeans-cut-pants-with-belt--item2462.html doreen fashions transgendered shop leyton london [url=http://www.thefashionhouse.us/white-blue-color55.html]tj max shoes[/url] fashion wallis store
http://www.thefashionhouse.us/dolce-amp-gabbana-casual-tops-brand2.html cryamed form designer [url=http://www.thefashionhouse.us/xxl-button-down-tops-shirts-size8.html]comfort shoes specialist[/url]

Anonymous said...

horizon hotel and casino http://xwn.in/jackpot_robert-whitelatch-jackpot-genealogy lottery teaching watts
[url=http://xwn.in/keno_las-vegas-keno]lottery numbers power ball[/url] mass information for states lottery [url=http://xwn.in/betting_sport-betting-odd]sport betting odd[/url]
facts on online gambling http://xwn.in/betting_canada-sports-betting
[url=http://xwn.in/lottery_superbowl-ticket-lottery]divination with playing cards[/url] quebec 49 lottery [url=http://xwn.in/casino-playing-cards_how-do-you-read-playing-cards]how do you read playing cards[/url]
catskills and casinos http://xwn.in/online-casinos_promotional-free-money-for-reno-casinos uk bingo [url=http://xwn.in/betting_inplay-betting]inplay betting[/url]

Anonymous said...

chanel bag http://luxefashion.us/takeshy-kurosawa-casual-brand9.html entourage fashion clothing [url=http://luxefashion.us/s-tunic-size10.html]fashion nails columbia city[/url] ryka shoes
http://luxefashion.us/27-new-size17.html laurence jackson school [url=http://luxefashion.us/-club-wear-dolce-amp-gabbana-category69.html]tribe clothes[/url]

Anonymous said...

pointe shoes http://topcitystyle.com/off-white-men-color175.html matching shoes with socks clothes [url=http://topcitystyle.com/plastic-popler-t-shirts-for-men-brand90.html]single dress clothes[/url] famous fashion designers
http://topcitystyle.com/white-color4.html mens gucci shoes [url=http://topcitystyle.com/-round-neck-women-category45.html]pictures of fashion models[/url]

Anonymous said...

european volkswagen turbo s http://pqx.in/chopper/chopper/express/inc auto insurance providers in massachusetts
[url=http://pqx.in/ducati/ducati/monsters/for/sale]where can i see the new 2007 dodge challenger[/url] zero percent auto [url=http://pqx.in/isuzu/isuzu/specifications/part/number/rodeo/1995]isuzu specifications part number rodeo 1995[/url]
vermont auto quote http://pqx.in/hummer/rear/suspension/of/hummer/h2
[url=http://pqx.in/jeeps/sway/bar/disconnect/jeep/jk/wrangler]aim fox icon racing[/url] mercedes marie king [url=http://pqx.in/infiniti/used/2004/infiniti/i35/grill]used 2004 infiniti i35 grill[/url]
power house performance auto http://pqx.in/ducati/ducati/blue/prints
[url=http://pqx.in/hyundai/cabin/air/filter/for/2006/hyundai/azera]auto camera film winder[/url] hidden costs in an auto invoice [url=http://pqx.in/eagle]eagle[/url]

Anonymous said...

keno internet casino game gambling http://wqm.in/lottery_litigation-lottery up iland resort casino
[url=http://wqm.in/gambling-online_casino-gambling-games-play-baccarat-online]cleopatra wild grizzly casino[/url] bingo accessories [url=http://wqm.in/poker-online_chicken-shit-poker-run]chicken shit poker run[/url]
lottery tales http://wqm.in/keno_littlwoods-keno
[url=http://wqm.in/betting_horse-betting-racing-horseracing]gambling guilford ct[/url] texas gambling [url=http://wqm.in/online-casino_casino-real-estate-conference-las-vegas]casino real estate conference las vegas[/url]
usa no download casinos http://wqm.in/roulette_blowjob-roulette-sex-game early childhood bingo cards free [url=http://wqm.in/blackjack_blackjack-26-battery-life]blackjack 26 battery life[/url]

Anonymous said...

florida lottery secretary http://lwv.in/baccarat/gratis-baccarat official minnesota lottery
[url=http://lwv.in/slot/sd-slot]mayweather fight betting[/url] diary of a lottery winner [url=http://lwv.in/blackjack/annual-salary-as-a-blackjack-dealer]annual salary as a blackjack dealer[/url]
why gambling should be legal http://lwv.in/poker-online/get-minted-poker
[url=http://lwv.in/gambling-online/pro-and-con-on-gambling]lottery in africa[/url] samsung blackjack i607 [url=http://lwv.in/casino-online/state-line-casino-in-wendover]state line casino in wendover[/url]
lesson plans for anton chekov the lottery ticket http://lwv.in/blackjack/blackjack-books samsung blackjack 2 case [url=http://lwv.in/baccarat/play-baccarat]play baccarat[/url]

Anonymous said...

heart of the city [url=http://usadrugstoretoday.com/products/dilantin.htm]dilantin[/url] peeling of skin near vaginal area http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-diabetico.htm chemotheraphy for treatment of advance prostate cancer http://usadrugstoretoday.com/products/viagra-jelly.htm
gum disease and home remedy [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/antidepressivo---anti-ansia.htm]antidepressivo anti ansia[/url] free copy of kimkin diet [url=http://usadrugstoretoday.com/products/lioresal.htm]little cuts around penis[/url]

Anonymous said...

viggo mortenson movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_suchmubi/]suchmubi[/url] what movie featured the whistle stop cafa http://moviestrawberry.com/films/film_the_christmas_miracle_of_jonathan_toomey/ scary movie actress
jared leto robert downey jr movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_made_men/]made men[/url] a new movie starring maria bello is the jane austin book http://moviestrawberry.com/films/film_star_wars/ lastest movie of harrison ford
free movie torrents [url=http://moviestrawberry.com/films/film_batman_mystery_of_the_batwoman/]batman mystery of the batwoman[/url] characters in the movie oklahoma
dinatopia movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_half_life_of_timofey_berezin/]the half life of timofey berezin[/url] free movie downloads with no payment http://moviestrawberry.com/hqmoviesbyyear/year_1949_high-quality-movies/ sho kosugi movie list
yum movie theater main street [url=http://moviestrawberry.com/films/film_barbary_coast/]barbary coast[/url] download bednaya nastya free all movie http://moviestrawberry.com/films/film_dellamorte_dellamore/ panama city movie listing

Anonymous said...

watch not my daughter movie online [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_crow/]the crow[/url] movie schedules long beach california http://moviestrawberry.com/films/film_freezer_burn_the_invasion_of_laxdale/ movie theater mobile alabama
hentai movie gallary [url=http://moviestrawberry.com/films/film_pirates_of_treasure_island/]pirates of treasure island[/url] lansing mi movie theatre http://moviestrawberry.com/films/film_about_schmidt/ create movie trailers for christian church service
r rated movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_boogeyman_3/]boogeyman 3[/url] movie bambi flower is a skunk
movie making tips [url=http://moviestrawberry.com/films/film_when_worlds_collide/]when worlds collide[/url] run on bank movie http://moviestrawberry.com/films/film_the_sons_of_katie_elder/ new sonic movie
download movie the 10th kingdom [url=http://moviestrawberry.com/films/film_ghosts_of_the_abyss/]ghosts of the abyss[/url] movie theater palisades mall http://moviestrawberry.com/films/film_the_goonies/ architecture movie projection

Anonymous said...

bedazzled movie script [url=http://moviestrawberry.com/films/film_two_weeks_vacation/]two weeks vacation[/url] indian movie songs download http://moviestrawberry.com/films/film_highlander_the_source/ songs in say anything movie
key largo movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_harder_they_fall/]harder they fall[/url] rockaway mall movie theaters http://moviestrawberry.com/hqmoviesbyyear/year_1994_high-quality-movies/?page=2 youtube the tigger movie round my family tree
caffeine the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_waydowntown/]waydowntown[/url] crimson tide movie clips
office sex movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_eyes_wide_shut/]eyes wide shut[/url] leanardo dicaprios first movie http://moviestrawberry.com/films/film_sex_and_the_city/ true story behind the movie open water
old movie sex scene [url=http://moviestrawberry.com/films/film_g_i_joe_the_rise_of_cobra/]g i joe the rise of cobra[/url] penn centre movie theaters http://moviestrawberry.com/films/film_black_beauty_70/ reaction on exorcism movie review

Anonymous said...

I almoѕt neѵer cоmment, hoωеνer i ԁid ѕome sеarching аnԁ
wound up here "KECURANGAN..BOLEHKAH DIMAAFKAN ?". And I do haѵe а cοuple of questіοns for
уou if it's allright. Could it be simply me or does it seem like a few of these comments look like coming from brain dead folks? :-P And, if you are writing at additional online sites, I would like to follow anything new you have to post. Would you list of the complete urls of all your shared sites like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?

Take a look at my page: mediral hcg drops
My web page - hcg weight loss cure guide

Anonymous said...

Greetings from Idaho! I'm bored to death at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I really like the info you present here and can't wait
to take a look when I get home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my mobile .. I'm not
even using WIFI, just 3G .. Anyways, very good site!

my site casino games

Anonymous said...

Ӏ like thе valuablе info yοu supply on уour articlеs.
I'll bookmark your weblog and test again right here frequently. I am reasonably sure I'll be informed a
lot of new stuff prοper hеre! Best οf luсk fοr the nеxt!


My ѕite :: hcg diet reviews

Anonymous said...

Thank you for another wonderful article. Where
else could anyone get that type of info in such a perfect means of writing?
I have a presentation next week, and I'm at the look for such info.

Also visit my web page - books Of ra kostenlos Spielen

Anonymous said...

It's a shame you don't have a donate button!
I'd definitely donate to this excellent blog! I suppose for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account.

I look forward to fresh updates and will talk
about this website with my Facebook group. Chat soon!


Here is my blog post :: book of ra android apk

Azmir Bro said...

Asalamualaikum....

Demi Allah cerita saya ini terjadi dalam diri saya... ISTERI saya telah menduakan saya.. Dia telah menyintai lelaki yg juga bekas kekasih dia sewaktu dia sekolah dahulu...

Saya telah berkahwin dgn dia selama 15 tahun... Saya sgt sayang n nenyintai dia seluruh hati saya... Oleh merana sayang saya banyak membantu dia dalam nerja rumah seperti nenguruskan hal ehwal anak.. Membasuh baju serta nenyidai.. Menggisok baju sekolah anak... Menyediakan sarapan n makan malam.. Semua saya buat tanpa paksaan merana saya hargai dia . membantu saya . mencari rezeki.. Tapi malangnya setelah 13 tahun slps menghadiri reunio. sekolah segalanya berubah... Dia telah berani menipu saya
. menduakan saya.. Mengkhianati saya.. Ingkar dgn permintaan saya... Dan plg dasyat permintaan cerai mcm gula gula dlm mulutnya... Saya telah nenceraikan dia setelah dua tahun saya berusaha menyelamatkan perkahwinan saya... Namun skrg saya nenjadi benci terhadap dia sehingga saya tak sanggup mengampunkan segala dosanya hgga saya laknat dia hgga hari kematiannya kelak....

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA