Thursday, July 30, 2009

KUATKAH KITA MENGHADAPI UJIANNYA ?

Tersebutlah alkisah di negeri Mesir terdapat kerajaan yang diketuai oleh raja yang terakhir bernama Fir’aun yang terkenal dengan keganasan dan tidak berperikemanusian. Setelah kematian isterinya beliau hidup bersendirian tanpa teman hidup. Pada ketika itu tersebutlah satu kisah di mana seorang gadis jelita dari keturunan keluarga Imran yang baik-baik dan solehah yang bernama Siti Asiah yang sentiasa menjadi sebutan di kalangan pemuda-pemuda Mesir kerana keperibadian dan kejelitaannya.

Kisah kejelitaan Siti Asiah telah sampai ke telinga Fir’aun dan suatu hari beliau teringin untuk memperisterikan Asiah sebagai permaisurinya. Maka diutuskan seorang Menteri bernama Haman untuk merisik. Ibu bapa Asiah telah bertanya kepada tuan empunya diri tetapi Asiah telah menolak lamaran tersebut dan berkata kepada kedua ibu bapanya bahawa Fir’aun adalah seorang raja yang ingkar kepada Allah SWT dan tidak berperikemanusiaan.

Tidak lama kemudian Haman, utusan Fir’aun datang kembali untuk bertanyakan tentang lamaran tersebut dan alangkah marahnya beliau setelah mendapat tahu yang lamaran Fir’aun telah ditolak. Ibu bapa Asiah telah dicaci dan dihina. Haman kemudian telah pulang dan memberitahu kepada Fir’aun akan berita buruk tersebut dan Fir’aun telah menjadi marah dan memerintahkan supaya kedua ibu bapa Asiah ditangkap. Mereka telah diseksa dan dimasukkan ke dalam penjara. Setelah itu Asiah ditangkap dengan menggunakan kekerasan dan kemudian dibawa ke istana Fir’aun dan bertemu dengannya. Di hapadapan Fir’aun, Asiah kemudiannya telah diketemukan dengan kedua ibu bapanya di dalam penjara. Asiah amat sedih melihat keadaan kedua orang tuanya yang disiksa oleh Fir’aun.

Kemudian Fir’aun berkata:

“Hai Asiah, jika engkau seorang anak yang baik, tentulah engkau akan sayang terhadap orang tuamu, maka oleh kerana itu engkau boleh pilih satu antara dua. Kalau kau menerima lamaranku bererti engkau akan hidup senang dan akan aku bebaskan kedua orang tuamu. Dan sebaliknya jika engkau menolak lamaranku,maka aku akan perintahkan mereka untuk membakar hidup-hidup kedua orang tuamu di hadapanmu.”

Oleh kerana ancaman itu, maka Siti Asiah terpaksa menerima pinangan Fir’aun akan tetapi beliau telah meletakkan beberapa syarat:

1. Bahawa Fir’aun harus membebaskan kedua ibubapanya.
2. Harus membuatkan rumah yang indah lengkap dengan perkakas
3. Bahawa orang tuanya harus dijamin kesihatan beserta makan dan minumnya.
4. Bahawa Asiah bersedia menjadi isteri Fir’aun, hadir dalam acara-acara tertentu tetapi tidak bersedia tidur bersama Fir’aun.

Sekiranya permintaan-permintaan tersebut tidak dipersetujui, beliau rela mati dibunuh bersama kedua ibu bapanya.

Akhirnya Fir’aun bersetuju menerima syarat-syarat tersebut dan memerintahkan agar rantai belengu yang ada di kaki dan tangan Asiah dibuka. Kini Asiah telah hidup mewah dan tinggal bersama-sama Fir’aun di dalam istana yang indah. Akan tetapi ia tidak membawa pengaruh terhadap kehidupan peribadi Asiah. Asiah tidak pernah engkar terhadap perintah agama dan beliau tetap taat mengerjakan ibadah kepada Allah SWT. Pada malam hari beliau selalu mengerjakan solat dan beribadah kepada Allah SWT. Beliau sentiasa berdoa agar kehormatannya tidak disentuh oleh orang kafir miskipun suaminya Fir’aun. Bagi menyelamatkan Asiah dan menjaga kehormatannya, Allah SWT telah menciptakan iblis yang menyamar dirinya sama seperti rupa Asiah untuk tidur bersama Fir’aun.

Fir’aun sebenarnya mempunyai seorang pegawai yang amat dipercayai dan rapat dengannya yang bernama Hazaqil. Hazaqil telah berjaya merahsiakan identitinya yang sebenar. Hazaqil amat taat dan beriman kepada Allah SWT. Beliau adalah suami kepada Siti Masyithah yang bekerja sebagai juru hias istana yang juga amat taat dan beriman kepada Allah SWT.

Pada suatu hari maka terjadilah perdebatan yang hebat antara Fir’aun dengan Hazaqil di mana Fir’aun telah menjatuhkan hukuman mati terhadap ahli sihir yang beriman kepada Nabi Musa AS. Hazaqil menetang keras terhadap hukuman yang dijatuhkan kepada mereka semua kerana mereka semuanya beriman kepada Allah SWT. Mendengar akan kata-kata Hazaqil, Fir’aun menjadi marah. Akhirnya Fir’aun dapat tahu yang Hazaqil telah engkar kepada beliau dan kemudiannya telah dijatuhkan hukuman mati kepada Hazaqil. Hazaqil menerimanya dengan tabah dan tidak merasa gentar demi untuk membela kebenaran. Hazaqil telah meninggal dunia dengan kedua-dua tangannya diikat pada pohon kurma dengan tembusan beberapa anak panah. Isterinya yang bernama Masyitah amat sedih sekali di atas kematian suaminya yang tersayang itu. Beliau sentiasa dirundung kesedihan dan tiada lagi tempat mengadu kecuali kepada 2 orang anaknya yang masih kecil. Pada suatu hari Masyitah telah mengadu nasib kepada Asiah mengenai nasib yang menimpa dirinya. Di akhir perbicaraan mereka, Asiah juga telah menceritakan tentang keadaan dirinya yang sebenar. Hasil dari perbicaraan itu, barulah kedua-duanya mengetahui perkara sebenar bahawa mereka adalah wanita yang amat beriman kepada Allah SWT dan Nabi Musa AS.

Pada suatu hari ketika Masyitah sedang menyisir rambut puteri Fir’aun, sisirnya jatuh dan ketika hendak mengambilnya, Masyitah seraya berkata:
“Dengan nama Allah binasalah Fir’aun”.
Mendengarkan akan ucapan Masyitah, Puteri Fir’aun telah menegur Masyitah dan beliau rasa tersinggung dengan ucapan Maysitah itu. Beliau telah melaporkan kepada ayahandanya. Masyitah tidak sedikit pun berasa gentar dengan kata-katanya itu. Masyitah akhirnya telah dipanggil oleh Fir’aun dan Fir’aun telah bertanya kepada Masyitah tentang ucapannya itu dan siapakah Tuhan yang disembahnya. Masyitah telah mengaku tentang apa yang telah diucapkannya dan dengan beraninya berkata:
“Tiada Tuhan selain Allah SWT yang sesungguhnya menguasai segala alam dan isinya”

Mendengar jawapan dari Masyitah, Fir’aun menjadi amat marah dah memerintahkan pengawalnya untuk memanaskan minyak di dalam kuali yang besar, maka minyak itu dipanaskan sehingga mendidih, kemudian orang ramai dipanggil untuk menyaksikan hukuman yang telah dijatuhkan ke atas Masyitah. Masyitah sekali lagi dipanggil oleh Fir’aun dan diberi pilihan iaitu:

(i) Jika Masyitah ingin selamat bersama kedua anaknya, beliau haruslah engkar terhadap Allah SWT.
(ii) Masyitah haruslah mengaku bahawa Fir’aun adalah Tuhan yang disembah. Jika tidak mengaku Fir’aun sebagai Tuhannya, Masyitah akan dimasukkan ke dalam kuali bersama anak-anaknya.

Akan tetapi Masyitah tetap dengan pendiriannya yang beriman kepada Allah SWT. Masyitah pun membawa kedua anaknya itu untuk menuju ke kuali tersebut. Beliau memandang akan anak yang sedang menyusu yang berada dalam pelukannya. Tetapi dengan takdir Tuhan, anaknya yang masih kecil itu pun berkata supaya jangan takut dan sangsi kerana kematiannya itu akan mendapat ganjaran dari Allah SWT dan pintu syurga terbuka menanti kedatangan mereka.

Kemudian Masyitah dan anak-anaknya pun terjun ke kuali yang mendidih tersebut tanpa mengeluarkan jeritan dari mulutnya. Dan saat itu pun terjadi keanehan di mana tiba-tiba terciumlah bau wangi yang harum semerbak dari kuali itu.

Asiah yang telah menyaksikan kejadian itu telah memarahi Fir’aun dengan kata-kata yang pedas dan tidak sudi lagi menjadi isteri Fir’aun dan sanggup mati seperti Masyitah. Mendengar ucapan Asiah, Fir’aun telah menjadi marah dan menganggap bahawa Asiah gila. Fir’aun kemudiannya telah menyiksa Asiah tanpa diberi makan dan minum sehingga Asiah meninggal dunia. Tetapi sebelum menghembuskan nafas yang terakhir, ia sempat berdoa kepada Allah SWT sebagaimana yang tersirat dalam Al-Quran:

Maksudnya:
“Dan Allah mengemukakan satu misal perbandingan (yang mengatakan tidak ada mudaratnya) kepada orang-orang mukmin (berhubung rapat dengan orang-orang kafir bahawa kalau tidak terjejas keadaan imannya), iaitu: perihal isteri Fir’aun, ketika ia berkata: Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga, dan selamatkanlah daku dari Fir’aun dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum yang zalim”.
(Surah At-Tahrim: Ayat 11)

Demikianlah kisah Asiah dan Masyitah, semoga kita dapat mengambil iktibar dan mengikuti jejaknya, hingga kedua-duanya meninggal dalam keadaan iman yang teguh terhadap Allah SWT. Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat kepada keduanya. Amin….



Share/Bookmark

21 comments:

maiyah said...

semoga iman saya sentiasa terpelihara, ya allah dugaan yg kecil ini pun kekadang rasa tertewas.. lihatlah semangat yg kuat untuk membina kekuatanku

Dida... said...

Salam kak..

teringat masa kecik2 dulu.. saya suka baca buku2 sejarah nabi2 dan kisah2 sebegini dalam buku bacaan yg bergambar... seronok sgt baca.. masa kecik pun dah rasa takut dgn azab Allah.. seharusnya, anak2 didedahkan dgn cerita2 begini dari awal lagi.. spy dpt menyemai benih iman agar terus tersemat di dalam hati selamanya...

Terima kasih kak krn mengingatkan kembali pada saya ttg kisah ini... sungguh kagum dgn iman yg ada pada Asiah dan Masyitah... Moga iman kita juga setegar mereka... amin..

Razak said...

Salam kak zai,

Ini adalah antaranya renungan sekitar yang berlaku pada zaman Nabi Musa dan contoh tauladan utk kita sama-sama ambil iktibar darinya dalam arah pembentukan peribadi "khaira ummatin"

Terima kasih mengingatkan saya pada sirah ini

kakcikseroja said...

Salam Zai,

Sebagaiman senangnya untuk menjadi susah, begitu jugalah mudahnya untuk menjadi jahat...
Mudah2an iman kita sentiasa terpelihara, apa juga musibah melanda, InsyaAllah dihadapi dengan redha...

ummi humaira said...

anak2 zaman ini lebih terdedah kpd cerita di tv atau di panggung wayang je . jd kita sebagai ibubapa le yg wajib menceritakan kembali kisah2 sebegini kpd pelapis zaman moden ni .
terima kasih Zai krn membongkar kembali kisah2 begini

Webmaster@Echam said...

Salam Kak Zai,
Seronok baca cerita ni. Mengimbau balik kesah kecik2 dulu baca kisah ni.

atie said...

Salam Kak Zai,

Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat dan lindungan yang esa...

Terima kasih atas n3 nie sebagai menambah ilmu didada..

ZHARIF BADRUL said...

salam puan zai
sebuah cerita yang sentiasa mekar dalam sejarah perjuangan Islam.Sebuah lagi tanda bahawa wanita dalam Islam juga sangat berperanan dalam memartabatkan agama Islam tercinta

abu muaz said...

Seorang muslim mestila kena kuat.Muslim yang kuat lebih baik dari muslim yang lemah.

zai said...

Salam Maiyah..

Seandainya kita rasa sukar dan susah..fikirkanlah pula betapa kesusahan dan kesengsaraan orang2 yg terdahulu dari kita pabila menghadapi ujian dariNYA sehinggakan sanggup MATI dijalan Allah..

itulah kehebatan iman yang perlu dijadikan perangsang utk kita terus tabah menghadapi hari2 mendatang yg semakin mencabar minda.

imanshah said...

Terima kasih cerita2 puan banyak meberi kesedaran dan selalu saya kongsikan bersama anak2 saya di sekolah

zai said...

Salam Dida..

Sesekali kita harus keluarkan semula cerita2 kisah para anbia dan srikandi islam dizaman2 terdahulu agar segar sepanjang zaman dan dapat dijadikan iktibar dan kekuatan ketika kita mula rasa ingin rebah ke bumi...

zai said...

Salam Razak...

Kehebatan iman orang2 yg terdahulu dari kita mmg tiada tolok bandingnya jika dibandingkan dengan kita yang lahir pada zaman yang serba canggih kini dan penuh kesenangan dan kemewahan tetapi masih ramai juga tidak mahu bersyukur padaNYA..dan terleka dibuai nikmat duniawi yang takkan bertahan lama..

zai said...

Salam Kak Cik..

Begitulah hendaknya..

Sabar dan Redha adalah terhasil dari kemanisan iman atas setiap ujian yang melanda dan zai sendiri menjadikan kisah2 spt ini sbg sumber kekuatan dan utk kesedaran ketika menghadapi masalah betapa masih banyak lagi orang2 yang diluar sana yang nasibnya lebih buruk dari kita..

atie said...

Salam Kak Zai,
Ada sahabat tak dapat nak post comment kat blog saya, kakak zai post hari tu ok ye atau lepas tu tak leh...

zai said...

Salam Ummi Humaira...

Benar tu Ummi..kanak2 dan remaja sekarang dah semakin kurang pendedahan mengenai kisah2 para anbia dan kehebatan iman orang2 Islam dizaman nabi dulu kerana byk disajikan dengan kisah2 Moden yg banyaknya dikuasai oleh org2 Yahudi..

zai said...

Salam Echam..

Jangan lupa bacakan semula kisah2 zaman nabi ni pada anak2 yer..WAJIB utk memberi pengetahuan dan meningkatkan keimanan..itulah yang sebaik2nya dari kisah Moden yang byk berkisarkan kisah cinta jer..

zai said...

Salam Zharif..

Mmg benar kehebatan srikandi dizaman nabi dulu tidak dapat ditandingi oleh wanita sezaman kita krn perjuangan wanita islam dizaman dulu adalah sangat kuat berjihad terhadap islam dan sanggup bergadai nyawa demi mempertahankan islam..

zai said...

Salam AbuMuaz...

Didalam ertikata Islam yang sebenarnya sepatutnya begitulah yang terjadi...semakin kuat kita diduga semakin kuat keimanan didada..tetapi Umat Islam kini pincang kerana mudah terpedaya dengan kenikmatan dunia..

zai said...

Salam imanshah..

Bertuahnya menjadi Pendidik kerana sentiasa menyebarkan ilmu dan sekiranya ilmu yang berguna diambil pakai oleh anak2 murid selamanya maka berterusanlah pahala yang diterima..

Teruskan perjuangan mu adikku...

ummumishkah said...

kepercayaan yg jitu mampu menjadikan kita berani utk menhadapi segalanya.. memang kita kena yakin dgn Allah Taala.. inshaAllah tiada langsung rasa takut2..

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA