Sunday, June 21, 2009

BENARKAH KISAH SITANGGANG BENAR-BENAR WUJUD ?



















Gambar-Gambar yg diambil disatu tempat diPadang Sumatera, Indonesia yg dikaitkan dengan cerita "Malim Kundang" atau "SiTanggang" yg kononnya telah disumpah oleh ibunya dan dengan kehendak Allah beliau telah menjadi batu dan kesan sejarah atas penderhakaannya terus kekal sehingga kini..sejauh mana kesahihan cerita ini tidaklah dapat dipastikan, anda nilaikanlah sendiri..


Menurut cerita yang disampaikan dari zaman ke zaman sehingga kini, Si Tanggang (atau dieja "Si Tenggang") ialah sebuah cerita dongeng yang mengisahkan kehidupan seorang pemuda bernama Si Tanggang yang menderhakai ibunya, dan akhirnya bertukar menjadi batu kerana disumpah oleh si ibu dengan makbul Tuhan.

Ia digunakan dalam buku teks sekitar 1960-an berdasarkan karya Abdul Samad Ahmad 1955. Dongeng ini dikenali juga dengan beberapa nama lain, antaranya Malin Kundang atau Malim Kundang (Minangkabau) dan Nakhoda Manis (Brunei). Masing-masing merupakan versi yang sedikit berbeza, tetapi memiliki isi cerita yang sama.

Si Tanggang merupakan antara dongeng yang paling popular dalam kalangan orang Melayu. Ia diceritakan melalui lisan secara turun-temurun. Kanak-kanak akan didedahkan dengan cerita ini. Ini kerana dongeng ini mengandungi pengajaran penting yang merupakan salah satu pantang larang dalam adat Melayu: jangan derhaka kepada orang tua. Pengajaran ini juga selaras dengan ajaran Islam yang menghormati kedudukan ibu bapa. Kanak-kanak yang tidak mahu menurut suruhan ibu atau bapa akan cepat-cepat diusik dengan panggilan "Si Tanggang" untuk mengingatinya mengenai kisah tersebut.
Beberapa tempat di Kepulauan Melayu dikaitkan dengan dongeng Si Tanggang. Antaranya yang termasyhur dan mempunyai bukti kewujudannya adalah Batu Malin Kundang di Pantai Air Manis, Padang, Sumatera Barat. seperti gambar-gambar yang tertera di atas.

Semoga cerita ini boleh dijadikan iktibar dan menginsafkan kita betapa DOA SEORANG IBU sangatlah MUSTAJAB dan kita wajib mentaati dan menjaga ayah dan ibu selama hayat dikandung badan...

Share/Bookmark

19 comments:

Linda Abdullah said...

Walau ia cerita dongeng dari zaman ke zaman tapi penuh pengajaran dan ikhtibar yang boleh diambil darinya. kisah seorg anak yg derhaka kepada ibunya.

a kl citizen said...

saya rasa betul....

KUNTONG said...

salam : samaada cerita ni betul ke tidak, ianya boleh memberi pengajaran kpd kita semua.

ARIFF BUDIMAN said...

Zai.Saya memang minat akan cerita-cerita begini. Walaupun dongeng tetapi ia penuh dengan iktibar. Teruskan menulis.

ZHARIF BADRUL said...

salam
moyang saya pun dah banyak kali cakap pasal si tenggang ni ada di padang sebab 'kampung' keturunan saya memang berada di padang sumatera.Teringin nak pergi sana tapi passport xde lagi hehe

zai said...

Buat Linda Abdullah,
Mmg benar kata saudari samada benar atau dongeng, ayah dan ibu wajib dihormati selamanya..

zai said...

Buat a kl citizen,
sy pun rasa ini kisah benar cuma pelik knp dlm buku sejarah ia dinamakan sebagai satu kisah dongeng...

zai said...

Buat En. Kuntong,
Terima kasih atas komen dan doa en. kuntong buat saya sekeluarga..terasa syahdu dan sayu seakan doa itu datangnya dari abah sendiri..

zai said...

Buat En. Ariff Budiman,
Kita Sejiwa...Saya suka kisah2 misteri, seram, dokumentari dan sejarah para anbia..

zai said...

Buat Zharif Badrul,
Oh yeke..keturunan adik berasal dari sana...baguslah tu pasti akan ada peluang utk kesana satu hari nanti dan melihat sendiri peninggalan sejarah tu..akak pun teringin nak pegi jugak tapi mcm adik jugakla belum ada rezeki hehehe

Pengasas said...

Salam Zai,
Blog ni tak ada tajuk lagho. Semua pengajaran.
Tahniah dan teruskan.

zai said...

Buat Pengasas, selamat hari bapa..terima kasih diatas pujian dan sokongan tuan, insyaAllah kita sama2 berkongsi ilmu demi utk kebaikan semua dunia dan akhirat..

Anonymous said...

[url=http://loveepicentre.com/faq.php][img]http://loveepicentre.com/uploades/photos/5.jpg[/img][/url]
leeds dating sites [url=http://loveepicentre.com/]neil strauss dating[/url] choose which sports dating
l a dating feb 15 [url=http://loveepicentre.com/]dating is he into me[/url] dating in indianapolis
is tyler perry dating denise boutte [url=http://loveepicentre.com/testimonials.php]dating eharmony powered by vbulletin[/url] chat dating free site 20

Anonymous said...

medical clinic management software http://buyoem.co.uk/it/product-37028/OO-DiskImage-Professional-6-0-x64 dvd ripping software to eliminate [url=http://buyoem.co.uk/product-35234/Joboshare-Video-Converter-2-5-MacOSX]sheet optimization software[/url] adding configuration management to software testing
[url=http://buyoem.co.uk/es/product-24146/Adobe-Design-Premium-CS4-Mac]Adobe Design Premium CS4 [Mac] - Cheap Legal OEM Software, Software Sale, Download OEM[/url] member directory software ahsrae
[url=http://buyoem.co.uk/category-100-114/Other?page=4][img]http://buyoem.co.uk/image/6.gif[/img][/url]

Anonymous said...

mcaffee anti-virus software http://buyoem.co.uk/es/product-31549/Maxprog-iCash-5-1-MAC binaural beat software [url=http://buyoem.co.uk/fr/product-36467/Active-To-Do-List-3-0]tax planning software for real estate[/url] website design software reviews
[url=http://buyoem.co.uk/it/category-200-210/Internet]Internet - Download OEM, Software Sale, OEM Software[/url] dvd x ghost software
[url=http://buyoem.co.uk/fr/category-10/Internet?page=3][img]http://buyoem.co.uk/image/2.gif[/img][/url]

Anonymous said...

brent frei software http://buysoftwareonline.co.uk/fr/category-200-212/Multim-dia-et-Divertissement?page=6 partytime software [url=http://buysoftwareonline.co.uk/es/category-100-111/Herramientas-de-sistema?page=5]open source software vista[/url] dropship software no box
[url=http://buysoftwareonline.co.uk/product-36762/Lark-File-Encryption-1-2]Lark File Encryption 1.2 - Software Store[/url] teklynx software india
[url=http://buysoftwareonline.co.uk/product-31371/MS-Access-File-Size-Reduce-7-0][img]http://buyoem.co.uk/image/4.gif[/img][/url]

Anonymous said...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/coumadin.htm][img]http://onlinemedistore.com/8.jpg[/img][/url]
interview tips pharmacy assistant http://certifiedpharmacy.co.uk/products/levlen.htm goodrich pharmacy anoka [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/dilantin.htm]walgreen mail pharmacy[/url]
board of pharmacy californis http://certifiedpharmacy.co.uk/products/ed-discount-pack-2.htm pharmacy technician salary [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/clarinex.htm]clarinex[/url]
list of pharmacy colleges http://certifiedpharmacy.co.uk/products/propranolol.htm accreditation bodies pharmacy programs [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/singulair.htm]betty brown pharmacy cartoon[/url]
student doctor pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/chloramphenicol.htm montana pharmacy college [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/pulmicort.htm]pulmicort[/url]

Anonymous said...

ok to call guy dating http://loveepicentre.com/map/ dating services florida
medical singles dating service [url=http://loveepicentre.com/contact/]free chat dating no email[/url] dating in the dark summer
heather 29 burnsville mn dating [url=http://loveepicentre.com/testimonials/]telling parents dating an older guy[/url] big dating [url=http://loveepicentre.com/user/nancycares/]nancycares[/url] upscale dating website and services

SUHARDI MOETZ said...

May be yes

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA