Sunday, June 21, 2009

MERUNGKAI MISTERI SEGITIGA BERMUDA







Segitiga Bermuda (bahasa Inggeris: Bermuda Triangle), terkadang disebut juga Segitiga Setan adalah sebuah wilayah lautan di Samudra Atlantik seluas 1,5 juta mil2 atau 4 juta km2 yang membentuk garis segitiga antara Bermuda, wilayah teritorial Britania Raya sebagai titik di sebelah utara, Puerto Riko, teritorial Amerika Serikat sebagai titik di sebelah selatan dan Miami, negara bagian Florida, Amerika Serikat sebagai titik di sebelah barat.

Segitiga bermuda sangat misteri. Sering ada isu paranormal di daerah tersebut yang menyatakan alasan dari peristiwa hilangnya kapal yang melintas. Ada pula yang mengatakan bahawa sudah menjadi gejala alam bahawa tidak boleh melintasi wilayah tersebut. Sejarah awal Pada masa pelayaran Christopher Colombus, ketika melintasi area segitiga Bermuda, salah satu awak kapalnya mengatakan melihat “cahaya aneh berkemilau di cakrawala”. Beberapa orang mengatakan telah mengamati sesuatu seperti meteor. Dalam catatannya ia menulis bahawa peralatan navigasi tidak berfungsi dengan baik selama berada di area tersebut.
Berbagai peristiwa kehilangan di area tersebut pertama kali didokumentasikan pada tahun 1951 oleh E.V.W. Jones dari majalah Associated Press. Jones menulis artikel mengenai peristiwa kehilangan misterius yang menimpa kapal terbang dan laut di area tersebut dan menyebutnya ‘Segitiga Setan’. Hal tersebut diungkit kembali pada tahun berikutnya oleh Fate Magazine dengan artikel yang dibuat George X. Tahun 1964, Vincent Geddis menyebut area tersebut sebagai ‘Segitiga Bermuda yang mematikan’ , setelah istilah ‘Segitiga Bermuda’.

Kronologi dari beberapa peristiwa terkenal :-

1840: HMS Rosalie
1872: The Mary Celeste, salah satu misteri terbesar lenyapnya beberapa kapal di segitiga bermuda
1909: The Spray
1917: SS Timandra
1918: USS Cyclops (AC-4) lenyap di laut berbadai, namun sebelum berangkat menara pengawas mengatakan bahwa lautan tenang sekali, tidak mungkin terjadi badai, sangat baik untuk pelayaran
1926: SS Suduffco hilang dalam cuaca buruk
1938: HMS Anglo Australian menghilang. Padahal laporan mengatakan cuaca hari itu sangat tenang
1945: Penerbangan 19 menghilang
1952: Pesawat British York transport lenyap dengan 33 penumpang
1962: US Air Force KB-50, sebuah kapal tanker, lenyap
1970: Kapal barang Perancis, Milton Latrides lenyap; berlayar dari New Orleans menuju Cape Town.
1972: Kapal Jerman, Anita (20.000 ton), menghilang dengan 32 kru
1976: SS Sylvia L. Ossa lenyap dalam laut 140 mil sebelah barat Bermuda.
1978: Douglas DC-3 Argosy Airlines Flight 902, menghilang setelah lepas landas dan kontak radio terputus
1980: SS Poet; berlayar menuju Mesir, lenyap dalam badai
1995: Kapal Jamanic K (dibuat tahun 1943) dilaporkan menghilang setelah melalui Cap Haitien
1997: Para pelayar menghilang dari kapal pesiar Jerman
1999: Freighter Genesis hilang setelah berlayar dari Port of Spain menuju St Vincent.

Apa yang sebenarnya telah berlaku?
Teringat saya pada satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, maksudnya, “Apabila salah seorang berada di tempat yang terbuka atau di tengah matahari sedangbersinar, lalu bayangan yang meneduhinya bergerak sehingga sebahagian dari dirinya terletak di tempat panas dan sebahagian lagi di tempat sejuk, maka hendaklah dia berdiri (meninggalkan tempat itu).”

Dikatakan, larangan ini kerana tempat seperti itu adalah tempat yang paling digemari oleh syaitan. Jadi apa kaitannya dengan Bermuda Triangle? Kawasan ini terletak di perairan Atlantik di pertengahan antara benua Amerika Utara dengan Afrika. Secara mudah, lokasi ini adalah kawasan pertembungan dua arus – panas dari Afrika dan sejuk dari Amerika Utara.

Dengan hadis ini maka terjawablah misteri Bermuda Triangle. Perkara-perkara aneh yang berlaku itu tentu antara lain disebabkan pertembungan antara panas dan sejuk dan ‘istana’ syaitan yang mungkin tersembunyi disitu.

..Wallahualam....

Share/Bookmark

15 comments:

zaidi ali said...

Salam Zai.
Macam-macam teori saintis yang saya dengar pasal Bermuda Triangle di. Ada yang kata pusat tarikan magnet bumi, ada yang kata lubang masuk ke mantel bumi dan macam2. Cuma sekadar teori memandangkan tak ada siapa yang berani pergi buat kajian 'on-the-floor' di sana.

Pengasas said...

Salam Zai,
Jika Zai tidak keberatan, saya ingin alamat email Zai. Ada cadangan mengenai blog ini. Email saya:
universiti.maya@yahoo.com

BUJANG SUSAH said...

Segala jawapan pasti terungkai jika kita mengkaji isi Al-Quran dan hadis. Tiada satu masalah dunia maupun akhirat yg x dpt diselesaikan oleh al-quran dan hadis. Seperti sabda Rasulullah.. tiada penyakit yg tiada ubat.. wallahualam.

Tirana said...

Good info..thanks for sharing..

Di dalam Quran banyak penerangan tentang kejadian2 di alam ini tapi kita aje yang tak mendalaminya..

Razak said...

Salam...

Wallahu'alam... kita kembali kepada Maha Pencipta Alam Allah SWT, kerana sesungguhnya Allah SWT lah yang paling tahu apa sebenarnya segitiga bermuda itu.

Aidil Fadzil said...

Salam...

Itulah Kehebatan dan Kebesaran Allah dalam mengatur dan merencanakan alam dan kehidupan...kosmologinya..

ummumishkah said...

misteri alam ni sebenarnya sebagai satu peringatan untuk kita mengagungkan kebesaran Allah!

a kl citizen said...

tak boleh nak bayang kemana diorang tu gi ya... saya rasa diorang termasuk dalam alam jin (ni pandai-pandai teori saya yang tak berasas)... macam org2 kita banyak kena culik ngan jin...

PeNaRi LaUt said...

macam-macam...kan?

zai said...

Buat semua yg telah memberi komen, zai ucapkan terima kasih yg x terhingga...hanya Allah yg Mengetahui..pasti satu hari nanti akan ada jawapannya..insyaAllah..sy akan terus membuat kajian..akan dikemukakan sedikit masa lagi hasil penemuan dari kajian dari beberapa penyelidik, saintis, ahli fizik dan hadis2 yg bersangkutan dengannya..

Dida... said...

Salam kak Zai,

saya memang minat cerita2 ttg misteri alam ni semenjak saya sekolah lagi..

Teruskan mengkaji & kongsi di blog ini...

Thanks ya coz sudi link blog saya di sini.. Izinkan saya link kembali...

Anonymous said...

saya amat berminat merungkai misteri segi tiga bermuda ini. apakah sebenarnya yang berlaku kepada semua kapal-kapal tersebut.. begitu besarnya kekuasaan Allah swt...

wardah said...

salam,
sedari darjah 4 lagi saya mengetahui kisah ini. Amat menarik hati saya untuk mengetahui apakah cerita selanjutnya. Tup2 k zai memaparkan semula di dlm blog ni...mmm...terpegun semula dengan paparan yg ada. Best...ada info k zai kongsi lagi yer. Tqsm.

faza said...

nice

Anonymous said...

cpuzigd nwd lcnhv women threesome

vccnt!

oktna ujnvmx ngu free cum shots

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA