Sunday, October 18, 2009

ULAT DI OTAK AKIBAT MAKAN SUSHI

Inilah akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama orang ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunye didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).


Share/Bookmark

17 comments:

Atikah said...

Salam Kak zai...

MasyaAllah.... ngerinya... nasib baik saya nie memang tak m akan sushi... thanks for the info... nak copy info nie... nak bg pd member yang suka makan sushi..

imanshah said...

Salam kak zai..gelinya tengok..budak2 sekolah saya suka makan sushi sebab depa ada amek bahasa jepun..so kira macam nak jadik macam org jepun lah..haish

sueozana said...

Salam..Zai, ngerinyer tgok ulat2 tuu, 'REAL'.. slama ni k sue & family suka sgt sushi esp unagi n salmon.. skrg pk 100x laa..

~0~ said...

mak aih...gelinye...aku janji akan stop mkn sushi...

~0~ said...

mak aih...gelinye...aku janji akan stop mkn sushi...

Werdah said...

Salam Zai,

Subhanallah, Zai ngerinya tengok. Kesihan pun jugak.. macam manalah rasa sakitnya kan.. macam tak tetanggung.. ngilu..

syahbandar87 said...

akakkkkkkkkkkkkkkkk..kecikkan sket gmbr tu.besarrr sngtttt..nakk terrrmuntahhh jerkkk.huhu

Pn Kartini said...

Salam dear..
walau sushi mushi cantik + cute dilht..namun...tiada selera utknya..:)

Koyuki said...

huhu...kite tak tgk pon..terus scroll down laju2..

tanak...tersangat geliiiiiiiiii~

yakkkkkkkk T___T

Webmaster@Echam said...

Kak Zai,
Saya tak makan sushi. Masa kat Korea ari2 dijamu sushi tapi saya tak sentuhlah. Geli dan tak boleh nak telan.

- jinggo - said...

kak zai

sejarah hidup saya - ada sekali makan sushi ni..
tu pun masa dating....
disebab citarasa ' awek ' tu macam2.....
nasib baik kena rejck...ha..ha.

kalau tidak dpt keturunan yang macam2.......

Abd Razak said...

Salam...

Banyak lagi makanan yg baik dan halal Allah sediakan utk kita...

Allah Ta'ala berfirman: (Wahai orang-orang yang beriman! Makan minumlah kamu makanan yang baik-baik yang Kami rezekikan kepada kamu)

zaijb said...

ishhh memang geli lerr k.zai, tapi kalau kat spital kita kena kira berapa ekor yg ada...huhu...

maza said...

aduhaiii.. baru aje nak berkecimpung dlm hal meminati susi.. terus cancel

huhuhu

thanks for the info.. huhuhu

ASYIQ said...

Alahai...

Meremang bulu roma tengok gambar ni...mujurlah tak pernah menjamah sushi.

Memang ada hikmahnya Allah suruh kita makan makanan yang halal lagi baik (halalan taiyyiban).

Memang Allah sayangkan kita....

ummi ziy said...

salam,
Saya ni salah seorang peminat sushi.bila terbaca artikel Zai terus hilang selera.Tahniah dan Terima kasih atas artikel yang bermanfaat.

amai said...

info yg baik.tp knp still ramai org makan sushi and keburukkannya x disebarkan secara meluas sekiranya boleh mendatangkan mudarat pada manusia??

TUAN RUMAH MENYAPA

TEMAN TAPI MESRA

Ya Allah..Jangan Kau Pisahkanku dari Rahmat Mu..

Aku Memohon kepadaMu ya Allah..Kau tetapkanlah Imanku disepanjang waktu, Kau Jadikanlah aku diantara hambamu yang Soleh, Jauhkanlah aku dari segala Godaan Syaitan dan Kemegahan Dunia.. dan Kau Peliharalah Zuriatku dan Keturunanku dari segala tipu daya Syaitan dan Jadikanlah Anak2ku dikalangan mereka yang Soleh dan Solehah dan Kau Ampunilah dosa2ku, dosa2 suamiku, dosa2 anak2ku, dosa2 kedua ibu-bapaku, ibu bapa mertuaku dan dosa saudara2ku yang telah meninggal dan kau matikanlah kami di dalam keadaan kami telahpun suci dari segala dosa2 yang kelihatan dan xdak, yang disengajakan dan xdak, yang disedari dan xdak....Amin3 Ya Rabbal A'lamin

AWARD DARI ANA SOLEHAH

AWARD DARI ANA SOLEHAH

award dari NURA

award dari NURA

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI A KL CITIZEN

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI KAK WERDAH

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI MAIYAH - THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI DIDA-THANKS

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI SYAHIDAH & UMMI HUMAIRA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI IENA

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI SAIFUN NIZAM

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI IDA MOY

AWARD DARI TIRANA

AWARD DARI TIRANA